Μακροοικονομική Ι

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Μακροοικονομικά μεγέθη.
  2. Ανεργία και πληθωρισμός.
  3. Μακροχρόνια οικονομική μεγέθυνση.
  4. Αποταμίευση, επενδυτική δαπάνη και το χρηματοπιστωτικό σύστημα.
  5. Εισόδημα και δαπάνη.
  6. Συνολική ζήτηση και συνολική προσφορά.
  7. Δημοσιονομική πολιτική.
  8. Χρήμα, τράπεζες και Κεντρική Τράπεζα.
  9. Νομισματική Πολιτική.
  10. Πολιτικές αντιμετώπισης των φαινομένων της ανεργίας και τον πληθωρισμού.
  11. Μακροοικονομική της ανοικτής οικονομίας.
  12. Υποδείγματα της μακροοικονομικής.
  13. Οικονομικές κρίσεις.

Μαθησιακοί Στόχοι

Η Μακροοικονομική θεωρία και κατ’ επέκταση η Μακροοικονομική Πολιτική αποτελούν βασικούς κλάδους της Οικονομικής Επιστήμης. Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη και συστηματική ανάλυση της συμπεριφοράς των συνολικών μεγεθών της οικονομίας, που ονομάζονται και μακροοικονομικά μεγέθη. Αναλυτικότερα στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει και να αναλύσει το περιεχόμενο της Μακροοικονομικής προσέγγισης και τον τρόπο χρήσης αυτής για την ανάλυση και εξήγηση των οικονομικών στόχων και οικονομικών προβλημάτων της οικονομίας.  Τα μακροοικονομικά μεγέθη είναι εκείνα που μας οδηγούν στο να εξάγουμε συμπεράσματα για την συνολική πορεία της οικονομίας. Αντικείμενα μελέτης της Μακροοικονομίας αποτελούν το ΑΕΠ, η επένδυση, η κατανάλωση, η αποταμίευση κλπ. καθώς και τα προβλήματα του ισοζυγίου πληρωμών, πληθωρισμού, ανεργίας, ισόρροπης μεγέθυνσης, οικονομικής κρίσης κλπ. Κύριο μέλημα του μαθήματος πρέπει να αποτελεί η εφαρμογή κάθε φορά μέτρων δημοσιονομικού και νομισματικού χαρακτήρα από τις οικονομικές αρχές, προκειμένου να επιτευχθούν οι μακροοικονομικοί στόχοι της σταθερότητας, απασχόλησης και οικονομικής ανάπτυξης.

Ο/η φοιτητής/τρια με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, θα είναι σε θέση να:

  • Αναλύει και εξηγεί τα διάφορα οικονομικά φαινόμενα και μεγέθη, όπως πληθωρισμός, ανεργία, ΑΕΠ, ισοζύγιο πληρωμών, οικονομική ανάπτυξη και μέσω ποιού μηχανισμού τα μεγέθη αυτά μπορούν να εφαρμοσθούν ώστε να δώσουν αποτελέσματα που να μπορούν να μεγιστοποιήσουν την οικονομική ευημερία του κοινωνικοοικονομικού συστήματος.
  • Αντιλαμβάνεται πως οι αλληλεπιδράσεις των οικονομικών μεγεθών μπορούν να οδηγήσουν σε θετικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, και κατά πόσο η κυβερνητική πολιτική μπορεί να διαφοροποιήσει την κατάσταση της οικονομικής ανάπτυξης με την εφαρμογή κατάλληλων δημοσιονομικών και νομισματικών μέτρων.
  • Εφαρμόζει απλά οικονομικά υποδείγματα-μοντέλα και να έχει τη δυνατότητα ανάγνωσης και εξαγωγής σχετικών συμπερασμάτων για τη συνολική πορεία της οικονομίας.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Krugman Paul και Wells Robin, «Μακροοικονομική σε Διδακτικές Ενότητες», Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2018.
  2. Andrew B. Abel, Ben S. Bernanke και Dean Croushore, «Μακροοικονομική», 3η Έκδοση, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα 2017.
  3. Michael Burda και Charles Wyplosz, «Μακροοικονομική: Μια Ευρωπαϊκή Προσέγγιση», 7η Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη 2018.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. American Economic Journal: Macroeconomics.
  2. Journal of Macroeconomics.
  3. NBER Macroeconomics Annual.