Επιστήμη των Υπολογιστών

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  1. Ο Η/Υ και οι εφαρμογές του.
  2. Αποθήκευση δεδομένων σε ψηφιακή μορφή.
  3. Συστήματα αρίθμησης και πράξεις.
  4. Βασικές αρχές ψηφιακής σχεδίασης, πύλες, κυκλώματα.
  5. Αρχιτεκτονική υπολογιστή, μοντέλο Von Neuman, τεχνολογίες, πρόοδος και μελλοντικά ζητήματα.
  6. Αλγόριθμοι – βασικές έννοιες.
  7. Παράσταση αλγορίθμων, Ακολουθία, επιλογή.
  8. Βασικές επαναληπτικές δομές.
  9. Δομές δεδομένων, πίνακες, δυναμικές δομές.
  10. Αλγόριθμοι σε μονοδιάστατους πίνακες.
  11. Αλγόριθμοι σε δισδιάστατους πίνακες.
  12. Αναζήτηση και ταξινόμηση Ι.
  13. Δυναμικές δομές δεδομένων

Εργαστήριο

Το Εργαστηριακό μέρος του μαθήματος, σε γενικές γραμμές ακολουθεί την πορεία του θεωρητικού μέρους. Κατά τις πέντε πρώτες εβδομάδες γίνεται μια πλήρης εισαγωγή στις εφαρμογές γραφείου. Από την 6η εβδομάδα και μετά χρησιμοποιείται η γλώσσα προγραμματισμού VBA για το αλγοριθμικό μέρος της ύλης.

Μαθησιακοί Στόχοι

Ο πληροφοριακός αλφαβητισμός αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για την ανάπτυξη της κοινωνίας. Κατά τα τελευταία χρόνια γίνεται αρκετή προσπάθεια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με μικτά όμως αποτελέσματα. Οι φοιτητές που εισάγονται στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών έχουν ήδη αποκτήσει μια καλή βάση γνώσης από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε αρχικό – θεωρητικό επίπεδο. Παρουσιάζουν όμως ανομοιογένεια σε επίπεδο πρακτικών γνώσεων και εφαρμογής στο αντικείμενο της Πληροφορικής.

Το μάθημα περιλαμβάνει μία εισαγωγή στη σύγχρονη επιστήμη υπολογιστών. Παρουσιάζεται το υλικού (hardware), περιλαμβανομένων των τρόπων αποθήκευσης δεδομένων, ψηφιακής σχεδίασης και αρχιτεκτονικής. Επιπλέον γίνεται και μία εισαγωγή στη μελέτη και ανάπτυξη αλγορίθμων με πραγματική γλώσσα προγραμματισμού (VBA). Τέλος, κατά τις εισαγωγικές ασκήσεις του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος γίνεται προσπάθεια ώστε να αποκτηθεί ένα κοινό επίπεδο πρακτικής γνώσης χειρισμού των πιο σημαντικών εφαρμογών γραφείου, με έμφαση στην επεξεργασία κειμένου, στα λογιστικά φύλλα, στο λογισμικό παρουσιάσεων και στη χρήση τους στο cloud.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες θα είναι σε θέση:

  • Να περιγράφουν και να αναλύουν τα βασικά συστατικά στοιχεία ενός Η/Υ.
  • Να προσδιορίζουν τη χρησιμότητα και σημαντικότητα κάθε υποσυστήματος του Υπολογιστή.
  • Να αξιολογούν και να είναι σε θέση να επιλέξουν το κατάλληλο υποσύστημα, διενεργώντας την κατάλληλη συζήτηση κόστους/οφέλους.
  • Να αξιολογούν και να επιλέγουν κατάλληλες περιφερειακές συσκευές για την αποθήκευση.
  • Να εξηγούν σε βασικό επίπεδο τον ψηφιακό τρόπο επεξεργασίας δεδομένων.
  • Να είναι προετοιμασμένοι για τις μελλοντικές εξελίξεις στον τομέα του υλικού.
  • Να αναγνωρίζουν, να αναλύουν και να παρακολουθούν την εξέλιξη εκτέλεσης ενός αλγορίθμου.
  • Να εφαρμόζουν κατάλληλους αλγορίθμους για βασικά ζητήματα αναζήτησης, ταξινόμησης και επεξεργασίας σε πίνακες.
  • Να διερευνούν τις ανάγκες ανάπτυξης και σύνθεσης αλγοριθμικών τεχνικών για συγκεκριμένες εφαρμογές της ειδικότητάς τους.
  • Να συνθέτουν αλγόριθμους σε Γλώσσα Προγραμματισμού με σκοπό την επίλυση προβλημάτων.
  • Να αναθεωρούν αλγοριθμικές τεχνικές για παρεμφερή προβλήματα.
  • Να αποκτήσουν τις αναγκαίες δεξιότητες χρήσης και εφαρμογής συγγραφής και επεξεργασίας κειμένου είτε τοπικά είτε στο cloud.
  • Να αποκτήσουν δεξιότητες χρήσης και εφαρμογής λογιστικών φύλλων.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο και στο Εργαστήριο Πληροφορικής.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές:
    Υπάρχει σχετική ιστοσελίδα του μαθήματος με ασκήσεις. Υπάρχουν επίσης και βιντεοδιαλέξεις στο eclass του Τμήματος.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης26
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη53
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία: 60% και Εργαστήριο: 40% επί του συνόλου.

  • Το Θεωρητικό Μέρος εξετάζεται γραπτά στο τέλος του εξαμήνου. Χρησιμοποιούνται ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστού λάθους. Επιπλέον ζητούνται είτε η ανάπτυξη είτε η παρακολούθηση λειτουργίας ενός αλγορίθμου. Η εξέταση του μαθήματος γίνεται με ανοικτές σημειώσεις – βιβλία. Εργασία 30% του βαθμού.
  • Το Εργαστηριακό μέρος ελέγχεται σε εβδομαδιαία βάση. Διαμοιράζονται προετοιμασμένες εργασίες που καλύπτουν κάθε φορά ένα συγκεκριμένο μέρος της ύλης και ελέγχεται η ορθή εκτέλεσή τους από όλους τους φοιτητές. Στο τέλος του εξαμήνου ελέγχεται συνολικά σε εργαστηριακή εξέταση το σύνολο των φοιτητών.

Τα κριτήρια ανακοινώνονται σε όλους τους φοιτητές κατά την έναρξη του εξαμήνου και υπενθυμίζονται πριν την εξεταστική περίοδο.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Β. Βράνα, Δ. Κύδρος, Εισαγωγικά θέματα πληροφορικής – Αλγοριθμικής, Εκδόσεις ΣΟΦΙΑ, Θεσ/νίκη, 2010
  2. Γ. Γιαγλής, Αρχές λειτουργίας και προγραμματισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών, ΟΠΑ ΑΕ, 2012
  3. https://www.khanacademy.org/computing/computer-science