Επιχειρησιακή Έρευνα
Γενικά
- Κωδικός: 306
- Εξάμηνο: 3ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδίκευσης
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις (3)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=38
- Διδάσκοντες: Πολυχρονίδου Περσεφόνη
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
- Πρόγραμμα Εξετάσεων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Μαθηματικά μοντέλα στη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων.
- Γραμμικός προγραμματισμός και γραφική επίλυση.
- Γραμμικός προγραμματισμός και μέθοδος Simplex.
- Ο γραμμικός προγραμματισμός στην πράξη.
- Χρήση υπολογιστή στην επίλυση προβλημάτων γραμμικού προγραμματισμού.
- Προβλήματα μεταφορών και αναθέσεων.
- Δυναμικός προγραμματισμός
- Θεωρία αποφάσεων
- Θεωρία παιγνίων
- Ουρές αναμονής.
- Μελέτες περιπτώσεων.
- Μοντέλα διαχείρισης αποθεμάτων.
- Προσομοίωση.
Μαθησιακοί Στόχοι
Στο μάθημα επιδιώκεται η εκπαίδευση των φοιτητών στη λήψη αποφάσεων με επιστημονική θεμελίωση, με σκοπό την όσο το δυνατόν βέλτιστη χρήση των υπαρχόντων πόρων. Επιδιώκεται η εξοικείωση των φοιτητών με τη μαθηματική μοντελοποίηση διαφόρων πρακτικών προβλημάτων που εμφανίζονται σε πολλούς τομείς. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην κατανόηση και την αναγνώριση της δυσκολίας επίλυσής τους και στην εμπέδωση κατάλληλων αλγοριθμικών τεχνικών για την επίλυσή τους.
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- Μορφοποιεί – μοντελοποιεί προβλήματα απόφασης και περιορισμών σε οικονομικά ζητήματα.
- Επιλύει με γραφικό τρόπο και να προσεγγίζει τη βέλτιστη λύση.
- Εφαρμόζει γνωστές μεθόδους (όπως η μέθοδος simplex) και να αναλύει την οικονομική ερμηνεία της μεθόδου.
- Επιλύει προβλήματα μεταφορών και αναθέσεων.
- Λαμβάνει αποφάσεις σε συνθήκες αβεβαιότητας ή κινδύνου.
- Επιλύει παίγνια.
- Μοντελοποιεί και να λύνει ουρές αναμονής.
- Μοντελοποιεί και να διαχειρίζεται αποθέματα.
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Λήψη αποφάσεων.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 26 |
Ασκήσεις –Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης | 13 |
Συγγραφή Εργασίας | 20 |
Αυτοτελής Μελέτη | 66 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις κρίσεως.
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
- Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
- Ασκήσεις εφαρμογής.
Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία προαιρετική 40% του βαθμού.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Παντελής Υψηλάντης, Επιχειρησιακή Έρευνα, εκδ. Προπομπός, Κιμέρης Θ., 2015.
- Hamdy Taha, Επιχειρησιακή Έρευνα, εκδ. Α. Τζιόλα & Υιοί Α.Ε., 2017.
- David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, Kipp Martin, Διοικητική επιστήμη -ΠΟΣΟΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΛΗΨΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ, Εκδ. Κριτική, Αθήνα, 2014.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- European Journal of Operational Research.
- Journal of the Operational Research Society.
- International Journal of Operational Research.
- Operational Research.