ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μικροοικονομική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 101 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μικροοικονομική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=488

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες της Μικροοικονομικής Επιστήμης. Γενική επιδίωξη του μαθήματος είναι να εισάγει τον φοιτητή στη συστηματική και ορθολογική κατανόηση βασικών οικονομικών και τεχνικών όρων της σύγχρονης Μικροοικονομικής επιστήμης. Επίσης πώς μέσα από τη σωστή διαχείριση των υπό στενότητα πόρων, οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά προσπαθούν να μεγιστοποιήσουν τους τιθέμενους οικονομικούς τους στόχους.  Μέσω του μαθήματος της Μικροοικονομικής ο φοιτητής θα κατανοήσει τους βασικούς μηχανισμούς της παραγωγής και των διαφόρων στοιχείων που διαμορφώνουν τα κόστη παραγωγής, προκειμένου να συμβάλλει στην άριστη χρήση των εισροών, που θα τεθούν στη διάθεσή του. Η κατανόηση των διαφόρων μορφών αγορών θα τον βοηθήσει να λάβει μέτρα διασφάλισης και ενίσχυσης της θέσης της επιχείρησης στο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζει τον τρόπο συμπεριφοράς των οικονομικών υποκειμένων (νοικοκυριά και επιχειρήσεις) και πως από ορισμούς, υποθέσεις και αρχές και με βάσει τη συμπεριφορά αυτών των υποκειμένων μπορεί να δημιουργεί ένα σύστημα, ένα μοντέλο, το οποίο θα εξηγεί ικανοποιητικά τις αλληλεξαρτήσεις οικονομικού αιτίου και αποτελέσματος.
  • Να κατανοήσει τον τρόπο προσέγγισης θεμάτων οικονομικής φύσης μέσω παράθεσης σημαντικού αριθμού υποδειγματικών ασκήσεων.
  • Να μπορεί να αποφασίζει μεταξύ πολλών εναλλακτικών λύσεων που αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα, να επιλέγει εκείνη που του επιφέρει την μεγαλύτερη συνολική χρησιμότητα.
  • Τέλος ο/η φοιτητής/τρια γνωρίζοντας τη λειτουργία του μηχανισμού της αγοράς να ερμηνεύει και να συσχετίζει τα οικονομικά φαινόμενα, για λήψη ορθολογικών αποφάσεων, που να ελαχιστοποιούν τους κινδύνους αβεβαιότητας.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Αντικείμενο Μικροοικονομικής και μεθοδολογική προσέγγιση αυτής.
  2. Θεωρεία ζήτησης και προσφοράς και διαμόρφωση συνθήκη ισορροπίας στην αγορά αγαθών.
  3. Έννοια και μορφές ελαστικότητας. Η επίδραση της ελαστικότητας ζήτησης στις δαπάνες των επιχειρήσεων.
  4. Θεωρία του Νοικοκυριού (Καταναλωτή) και εξαγωγή της καμπύλης ζήτησης.
  5. Οργάνωση της Επιχείρησης και θεωρία της παραγωγής.
  6. Μορφές κόστους παραγωγής, σχέσεις μεταξύ αυτών και θεωρία του κόστους.
  7. Ανάλυση μορφών αγοράς.
  8. Μεγιστοποίηση του κέρδους στην αγορά του ελεύθερου (τέλειου) ανταγωνισμού.
  9. Διαμόρφωση ισορροπίας στη μονοπωλιακή αγορά.
  10. Μονοπωλιακός ανταγωνισμός και ολιγοπώλιο.
  11. Θεωρίες διανομής και κατανομής του εισοδήματος.
  12. Οικονομική της ευημερίας.
  13. Κρατική παρέμβαση.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαντζάρης Ι., Αλεξανδράκης Α., Μικροοικονομική θεωρία και ασκήσεις, Εκδόσεις Λογισμός,
    Θεσσαλονίκη, 2017.
  2. Αθανάσαινας Α., Πασχαλούδης Δ., Συνοπτικές αρχές και εφαρμογές μικροοικονομικής ανάλυσης για διοίκησης επιχειρήσεων, Εκδόσεις Κριτικής Α.Ε., 2006.
  3. Παπαηλίας Θ., Μικροοικονομικής Μέρος Α΄ Εισαγωγή στη θεωρία των τιμών και των παραγωγικών συντελεστών (Παραδόσεις Πολιτικής Οικονομίας), Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα, 2006.