ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μακροοικονομική Ι

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 104 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μακροοικονομική Ι
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=210

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η Μακροοικονομική θεωρία και κατ’ επέκταση η Μακροοικονομική Πολιτική αποτελούν βασικούς κλάδους της Οικονομικής Επιστήμης. Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη και συστηματική ανάλυση της συμπεριφοράς των συνολικών μεγεθών της οικονομίας, που ονομάζονται και μακροοικονομικά μεγέθη. Αναλυτικότερα στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει και να αναλύσει το περιεχόμενο της Μακροοικονομικής προσέγγισης και τον τρόπο χρήσης αυτής για την ανάλυση και εξήγηση των οικονομικών στόχων και οικονομικών προβλημάτων της οικονομίας.  Τα μακροοικονομικά μεγέθη είναι εκείνα που μας οδηγούν στο να εξάγουμε συμπεράσματα για την συνολική πορεία της οικονομίας. Αντικείμενα μελέτης της Μακροοικονομίας αποτελούν το ΑΕΠ, η επένδυση, η κατανάλωση, η αποταμίευση κλπ. καθώς και τα προβλήματα του ισοζυγίου πληρωμών, πληθωρισμού, ανεργίας, ισόρροπης μεγέθυνσης, οικονομικής κρίσης κλπ. Κύριο μέλημα του μαθήματος πρέπει να αποτελεί η εφαρμογή κάθε φορά μέτρων δημοσιονομικού και νομισματικού χαρακτήρα από τις οικονομικές αρχές, προκειμένου να επιτευχθούν οι μακροοικονομικοί στόχοι της σταθερότητας, απασχόλησης και οικονομικής ανάπτυξης.

Ο/η φοιτητής/τρια με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, θα είναι σε θέση να:

  • Αναλύει και εξηγεί τα διάφορα οικονομικά φαινόμενα και μεγέθη, όπως πληθωρισμός, ανεργία, ΑΕΠ, ισοζύγιο πληρωμών, οικονομική ανάπτυξη και μέσω ποιού μηχανισμού τα μεγέθη αυτά μπορούν να εφαρμοσθούν ώστε να δώσουν αποτελέσματα που να μπορούν να μεγιστοποιήσουν την οικονομική ευημερία του κοινωνικοοικονομικού συστήματος.
  • Αντιλαμβάνεται πως οι αλληλεπιδράσεις των οικονομικών μεγεθών μπορούν να οδηγήσουν σε θετικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, και κατά πόσο η κυβερνητική πολιτική μπορεί να διαφοροποιήσει την κατάσταση της οικονομικής ανάπτυξης με την εφαρμογή κατάλληλων δημοσιονομικών και νομισματικών μέτρων.
  • Εφαρμόζει απλά οικονομικά υποδείγματα-μοντέλα και να έχει τη δυνατότητα ανάγνωσης και εξαγωγής σχετικών συμπερασμάτων για τη συνολική πορεία της οικονομίας.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Μακροοικονομικά μεγέθη.
  2. Ανεργία και πληθωρισμός.
  3. Μακροχρόνια οικονομική μεγέθυνση.
  4. Αποταμίευση, επενδυτική δαπάνη και το χρηματοπιστωτικό σύστημα.
  5. Εισόδημα και δαπάνη.
  6. Συνολική ζήτηση και συνολική προσφορά.
  7. Δημοσιονομική πολιτική.
  8. Χρήμα, τράπεζες και Κεντρική Τράπεζα.
  9. Νομισματική Πολιτική.
  10. Πολιτικές αντιμετώπισης των φαινομένων της ανεργίας και τον πληθωρισμού.
  11. Μακροοικονομική της ανοικτής οικονομίας.
  12. Υποδείγματα της μακροοικονομικής.
  13. Οικονομικές κρίσεις.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Krugman Paul και Wells Robin, «Μακροοικονομική σε Διδακτικές Ενότητες», Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2018.
  2. Andrew B. Abel, Ben S. Bernanke και Dean Croushore, «Μακροοικονομική», 3η Έκδοση, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα 2017.
  3. Michael Burda και Charles Wyplosz, «Μακροοικονομική: Μια Ευρωπαϊκή Προσέγγιση», 7η Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη 2018.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. American Economic Journal: Macroeconomics.
  2. Journal of Macroeconomics.
  3. NBER Macroeconomics Annual.