ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Επιστήμη των Υπολογιστών

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 105 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επιστήμη των Υπολογιστών
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 5
Εργαστηριακές Ασκήσεις 2 0
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=24

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο πληροφοριακός αλφαβητισμός αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για την ανάπτυξη της κοινωνίας. Κατά τα τελευταία χρόνια γίνεται αρκετή προσπάθεια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με μικτά όμως αποτελέσματα. Οι φοιτητές που εισάγονται στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών έχουν ήδη αποκτήσει μια καλή βάση γνώσης από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε αρχικό – θεωρητικό επίπεδο. Παρουσιάζουν όμως ανομοιογένεια σε επίπεδο πρακτικών γνώσεων και εφαρμογής στο αντικείμενο της Πληροφορικής.

Το μάθημα περιλαμβάνει μία εισαγωγή στη σύγχρονη επιστήμη υπολογιστών. Παρουσιάζεται το υλικού (hardware), περιλαμβανομένων των τρόπων αποθήκευσης δεδομένων, ψηφιακής σχεδίασης και αρχιτεκτονικής. Επιπλέον γίνεται και μία εισαγωγή στη μελέτη και ανάπτυξη αλγορίθμων με πραγματική γλώσσα προγραμματισμού (VBA). Τέλος, κατά τις εισαγωγικές ασκήσεις του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος γίνεται προσπάθεια ώστε να αποκτηθεί ένα κοινό επίπεδο πρακτικής γνώσης χειρισμού των πιο σημαντικών εφαρμογών γραφείου, με έμφαση στην επεξεργασία κειμένου, στα λογιστικά φύλλα, στο λογισμικό παρουσιάσεων και στη χρήση τους στο cloud.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες θα είναι σε θέση:

  • Να περιγράφουν και να αναλύουν τα βασικά συστατικά στοιχεία ενός Η/Υ.
  • Να προσδιορίζουν τη χρησιμότητα και σημαντικότητα κάθε υποσυστήματος του Υπολογιστή.
  • Να αξιολογούν και να είναι σε θέση να επιλέξουν το κατάλληλο υποσύστημα, διενεργώντας την κατάλληλη συζήτηση κόστους/οφέλους.
  • Να αξιολογούν και να επιλέγουν κατάλληλες περιφερειακές συσκευές για την αποθήκευση.
  • Να εξηγούν σε βασικό επίπεδο τον ψηφιακό τρόπο επεξεργασίας δεδομένων.
  • Να είναι προετοιμασμένοι για τις μελλοντικές εξελίξεις στον τομέα του υλικού.
  • Να αναγνωρίζουν, να αναλύουν και να παρακολουθούν την εξέλιξη εκτέλεσης ενός αλγορίθμου.
  • Να εφαρμόζουν κατάλληλους αλγορίθμους για βασικά ζητήματα αναζήτησης, ταξινόμησης και επεξεργασίας σε πίνακες.
  • Να διερευνούν τις ανάγκες ανάπτυξης και σύνθεσης αλγοριθμικών τεχνικών για συγκεκριμένες εφαρμογές της ειδικότητάς τους.
  • Να συνθέτουν αλγόριθμους σε Γλώσσα Προγραμματισμού με σκοπό την επίλυση προβλημάτων.
  • Να αναθεωρούν αλγοριθμικές τεχνικές για παρεμφερή προβλήματα.
  • Να αποκτήσουν τις αναγκαίες δεξιότητες χρήσης και εφαρμογής συγγραφής και επεξεργασίας κειμένου είτε τοπικά είτε στο cloud.
  • Να αποκτήσουν δεξιότητες χρήσης και εφαρμογής λογιστικών φύλλων.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  1. Ο Η/Υ και οι εφαρμογές του.
  2. Αποθήκευση δεδομένων σε ψηφιακή μορφή.
  3. Συστήματα αρίθμησης και πράξεις.
  4. Βασικές αρχές ψηφιακής σχεδίασης, πύλες, κυκλώματα.
  5. Αρχιτεκτονική υπολογιστή, μοντέλο Von Neuman, τεχνολογίες, πρόοδος και μελλοντικά ζητήματα.
  6. Αλγόριθμοι – βασικές έννοιες.
  7. Παράσταση αλγορίθμων, Ακολουθία, επιλογή.
  8. Βασικές επαναληπτικές δομές.
  9. Δομές δεδομένων, πίνακες, δυναμικές δομές.
  10. Αλγόριθμοι σε μονοδιάστατους πίνακες.
  11. Αλγόριθμοι σε δισδιάστατους πίνακες.
  12. Αναζήτηση και ταξινόμηση Ι.
  13. Δυναμικές δομές δεδομένων

Εργαστήριο

Το Εργαστηριακό μέρος του μαθήματος, σε γενικές γραμμές ακολουθεί την πορεία του θεωρητικού μέρους. Κατά τις πέντε πρώτες εβδομάδες γίνεται μια πλήρης εισαγωγή στις εφαρμογές γραφείου. Από την 6η εβδομάδα και μετά χρησιμοποιείται η γλώσσα προγραμματισμού VBA για το αλγοριθμικό μέρος της ύλης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο και στο Εργαστήριο Πληροφορικής.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές:
    Υπάρχει σχετική ιστοσελίδα του μαθήματος με ασκήσεις. Υπάρχουν επίσης και βιντεοδιαλέξεις στο eclass του Τμήματος.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης26
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη53
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Θεωρία: 60% και Εργαστήριο: 40% επί του συνόλου.

  • Το Θεωρητικό Μέρος εξετάζεται γραπτά στο τέλος του εξαμήνου. Χρησιμοποιούνται ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστού λάθους. Επιπλέον ζητούνται είτε η ανάπτυξη είτε η παρακολούθηση λειτουργίας ενός αλγορίθμου. Η εξέταση του μαθήματος γίνεται με ανοικτές σημειώσεις – βιβλία. Εργασία 30% του βαθμού.
  • Το Εργαστηριακό μέρος ελέγχεται σε εβδομαδιαία βάση. Διαμοιράζονται προετοιμασμένες εργασίες που καλύπτουν κάθε φορά ένα συγκεκριμένο μέρος της ύλης και ελέγχεται η ορθή εκτέλεσή τους από όλους τους φοιτητές. Στο τέλος του εξαμήνου ελέγχεται συνολικά σε εργαστηριακή εξέταση το σύνολο των φοιτητών.

Τα κριτήρια ανακοινώνονται σε όλους τους φοιτητές κατά την έναρξη του εξαμήνου και υπενθυμίζονται πριν την εξεταστική περίοδο.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Β. Βράνα, Δ. Κύδρος, Εισαγωγικά θέματα πληροφορικής – Αλγοριθμικής, Εκδόσεις ΣΟΦΙΑ, Θεσ/νίκη, 2010
  2. Γ. Γιαγλής, Αρχές λειτουργίας και προγραμματισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών, ΟΠΑ ΑΕ, 2012
  3. https://www.khanacademy.org/computing/computer-science