ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Χρηματοοικονομική Λογιστική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 202 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 2o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Χρηματοοικονομική Λογιστική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=367

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα έχει ως στόχο την κατανόηση εκ μέρους των φοιτητών της δομής των ΕΛΠ (που αντικατέστησαν το ΕΓΛΣ) και της συσχέτισης των λογαριασμών του. Ειδικότερα δίνει στους φοιτητές την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν λογαριασμούς για την παρακολούθηση ιδιαίτερων υποκατηγοριών περιουσιακών στοιχείων, απαιτήσεων και υποχρεώσεων, όπως ακόμη και εξόδων και εσόδων. Οι φοιτητές θα είναι σε θέση να ταξινομούν ανά ομάδα τους λογαριασμούς με βάση το λογιστικό σχέδιο των ΕΛΠ και να συγκρίνουν τα έσοδα και τις δαπάνες μιας επιχείρησης και να συνθέσουν τους αποτελεσματικούς λογαριασμούς, έτσι ώστε να προσδιορίζουν με ακρίβεια το αποτέλεσμα της επιχείρησης.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση:

  • Να διακρίνει και να εξηγεί τις επιπτώσεις των οικονομικών πράξεων και συναλλαγών στην κερδοφορία και αποτελεσματικότητα της επιχείρησης.
  • Να προσδιορίσει με ακρίβεια την περιουσιακή κατάσταση και τις υποχρεώσεις μιας επιχείρησης.
  • Να οργανώνει και να εκτιμά τον λογιστικό χειρισμό επί μέρους περιουσιακών στοιχείων, όπως των παγίων, των αποθεμάτων, των απαιτήσεων κλπ.
  • Να χειριστεί μεγάλο πλήθος και είδη λογαριασμών σε ολόκληρο το συναλλακτικό κύκλωμα των επιχειρήσεων.
  • Να εμβαθύνει τις λογιστικές τους γνώσεις αναλυτικότερα σε εξειδικευμένα στοιχεία και είδη λογαριασμών.
  • Να συντάσσει και να ερμηνεύει στοιχειωδών τις οικονομικές καταστάσεις των επιχειρήσεων.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγή στην έννοια και το περιεχόμενο της Χρηματοοικονομικής Λογιστικής.
  2. Νομοθετικό Πλαίσιο – Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα: Δομή λογιστικού σχεδίου. Λογαριασμοί, ομάδες και συσχέτισή τους.
  3. Αναγνώριση των στοιχείων των χρηματοοικονομικών καταστάσεων με βάση τα ΕΛΠ.
  4. Κατάταξη στοιχείων και σύνταξη χρηματοοικονομικών καταστάσεων με βάση τα ΕΛΠ.
  5. Λογιστική Παγίων-ενσώματων περιουσιακών στοιχείων.
  6. Λογιστική Παγίων-ασώματων περιουσιακών στοιχείων.
  7. Αποτίμηση των αποθεμάτων.
  8. Η λογιστική των απαιτήσεων, των χρεογράφων και των διαθεσίμων.
  9. Η λογιστική των ιδίων κεφαλαίων και των προβλέψεων.
  10. Η λογιστική των υποχρεώσεων.
  11. Ημερολογιακές εγγραφές προσαρμογής.
  12. Ο προσδιορισμός του αποτελέσματος και η κατάρτιση ισολογισμού – αποτελεσμάτων χρήσης.
  13. Επανάληψη της ύλης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Καραγιώργος Α. , Δρογαλάς Γ., Παζάρσκης Μ., Διοικητική Λογιστική, Εκδόσεις ΝΑΜΑΤΑ, 2019.
  2. Καρτάλης Ν., Διοικητική Λογιστική για λήψη Αποφάσεων, Εκδόσεις Ερευνητικές Μελέτες και Επιστημονικές Υπηρεσίες ΑΜΚΕ, 2019.
  3. Needles Β., Powers Μ., Crosson S.,Διοικητική Λογιστική, Εκδόσεις Broken Hill, 2017.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

Accounting Review, Journal of Accounting Research, Contemporary Accounting Research, Review of Accounting Studies, Abacus, British Accounting Review, European Accounting Review, International Journal of Accounting, κ.ά.