ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 206 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 2o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=205

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η διδασκαλία του μαθήματος «Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων» επιδιώκει να αναλύσει αρχικά το ρόλο του κόσμου των επιχειρήσεων στην ανάπτυξη των οικονομιών των χωρών, στο πώς αυτές θα πρέπει να αναπτύξουν συγκριτικά ανταγωνιστικά δυναμικά στα διάφορα οικονομικά και όχι μόνο περιβάλλοντα και τέλος, πώς τα αυριανά στελέχη των επιχειρήσεων θα πρέπει να λαμβάνουν ατομικές και συλλογικές αποφάσεις (σε συνεργασία με τη Διοίκηση και τους εργαζόμενους) για την επίτευξη των στρατηγικών στόχων των επιχειρήσεων.
Οι θεωρητικές διαλέξεις συμπληρώνονται με Ασκήσεις Πράξης, προκειμένου να γίνουν κατανοητά ζητήματα ίδρυσης, λειτουργίας και ανάπτυξης δράσεων των διαφόρων εταιρικών τύπων στην Ελλάδα. Επίσης με την ανάθεση γραπτών εργασιών στους φοιτητές επιδιώκεται η υποκίνησή τους για να έρθουν σε επαφή με καθημερινά ζητήματα επιχειρηματικής λειτουργίας, αλλά και με ζητήματα διαχρονικής εξέλιξης της επιστήμης του Management. Ως αυριανά στελέχη οι φοιτητές μας είναι υποχρεωμένοι να συμβάλλουν στην προσπάθεια διαμόρφωσης βασικών δυναμικών και δεξιοτήτων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις και τους Οργανισμούς.

Η προσπάθεια διαμόρφωση βασικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενούς της πρέπει να στηρίζεται στην κατανόηση του ρόλου του επιχειρησιακού Ηγέτη και των μηχανισμών παρακίνησης των εργαζομένων. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητος ένας στρατηγικός σχεδιασμός, τόσο σε επιχειρησιακό επίπεδο, όσο και σε τμηματικό επίπεδο (ανθρώπινων πόρων, προμήθειας α’ υλών κλπ.). Ο στρατηγικός σχεδιασμός στηρίζεται σε στρατηγικό πλάνο, το οποίο πρέπει να καταρτίζεται με βάση τις πραγματικές δυνατότητες της επιχείρησης.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίσουν τον ενδιαφέροντα κόσμο των επιχειρήσεων (μικρών, μεσαίων και μεγάλων) και να κατανοήσουν τους μηχανισμούς λειτουργίας της επιχειρησιακής διαδικασίας.
  • Να διακρίνουν τα βασικά πλεονεκτήματα, αλλά και τις αδυναμίες κυρίως των ΜΜΕπιχειρήσεων και να προτείνουν τρόπους βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς τους στην αγορά.
  • Να καταστρώνουν, αλλά και να εφαρμόσουν επιχειρησιακά σχέδια (Business Plan) με βάση τα δυναμικά της επιχείρησης και τους αντικειμενικούς της στόχους, σε ένα αβέβαιο οικονομικό και όχι μόνο περιβάλλον.
  • Να είναι σε θέση να χειριστούν και να εκμαιεύσουν από τους συνεργάτες τους άυλα δυναμικά τους (ικανότητες, δεξιότητες, γνώσεις), τα οποία θα θέσουν στην υπηρεσία υλοποίησης των αντικειμενικών στόχων της επιχείρησης.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες Στρατηγικής Διοίκησης Ανθρώπινου Κεφαλαίου (στρατολόγησης, πρόσληψης, ανάπτυξης) και να διαμορφώνουν στοιχειώδεις στρατηγικές και πολιτικές για τις ανάγκες κυρίως των ΜΜΕπιχειρήσεων.
  • Να αναπτύξουν ικανότητες πρόσκτησης, ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών από δευτερογενείς πηγές (ή και πρωτογενείς), να τις αναλύουν, να τις συγκρίνουν με άλλες πετυχημένες και να λαμβάνουν ορθολογικές αποφάσεις.
  • Τέλος να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τις δράσεις των επιχειρήσεων και των επιχειρηματιών στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας, της ορθολογικής χρήσης των πόρων και της βιώσιμης ανταγωνιστικότητας.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Γενικές ικανότητες ανάλυσης – σύνθεσης.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εργασία σε ανταγωνιστικό περιβάλλον.
  • Λήψη Αποφάσεων.
  • Προαγωγή της Ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής και απαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διαλέξεις:

  1. Επιχειρήσεις – Οργανισμοί και Οικονομικό περιβάλλον. Οργάνωση Επιχείρησης.
  2. Νομικές μορφές επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα.
  3. Επιχειρήσεις και ανταγωνιστικότητα, η συμβολή των συντελεστών παραγωγής στην επιχειρηματική δραστηριότητα, ΜΜΕπιχειρήσεις και επιχειρησιακό περιβάλλον.
  4. Μεγάλες επιχειρήσεις και διεθνής δράση των επιχειρήσεων.
  5. Επιχειρησιακός σχεδιασμός και στρατηγική των επιχειρήσεων, μοντέλα ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφεια των επιχειρήσεων.
  6. Το Management και οι λειτουργίες του, Συστήματα υποστήριξης του Management, Χαρακτηριστικά του Manager, τύποι Managers.
  7. Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα, Οικονομικότητα, Συστήματα διοίκησης και η ελληνική πραγματικότητα.
  8. Παραγωγικότητα και Οργάνωση, Οργανωσιακές θεωρίες, δομές και έλεγχος.
  9. Εξέλιξη των επιστημονικών θεωριών του Management. Η κλασική πρόταση.
  10. Η διοικητική πρόταση στο Management, η γραφειοκρατική πρόταση, ψυχοτεχνικές προτάσεις.
  11. Νεοκλασικές προτάσεις στο Management.
  12. Λήψη αποφάσεων, οργάνωση παραγωγικών διαδικασιών, Οργανωσιακή συμπεριφορά, μορφές επιχειρησιακής εξουσίας.
  13. Ηγεσία, κίνητρα και υποκίνηση ανθρώπινου δυναμικού. Θεωρίες υποκίνησης και οργανωσιακής ηγεσίας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στο Αμφιθέατρο, Πρόσωπο με Πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογίας και ανάλυσης Case Study13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%)

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  • Ερωτήσεις σύνθετης ανάπτυξης.

ΙΙ. Παρουσίαση γραπτής ατομικής εργασίας (20%)

  • Η εργασία παρουσιάζεται στο Αμφιθέατρο ενώπιον των φοιτητών.

Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαντζάρης Γ.: «Σύγχρονο Management Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Τόμος Α, Εκδόσεις Λογισμός, 2017.
  2. Montana P., Charnov B.: Μanagement, Κλειδάριθμος, Αθήνα.
  3. Robbins Stephen P., Decenzo David A., Coulter Mary, Διοίκηση επιχειρήσεων, Έκδοση: 2η/2017, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΕ.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Management.
  2. European Management Journal.
  3. International Studies of Management and Organization.
  4. Journal of Small Business Management.
  5. Journal of Management & Organization.