ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Πληροφοριακά Συστήματα

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 303 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 3ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Πληροφοριακά Συστήματα
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=903

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι σύγχρονες επιχειρήσεις έχουν εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την τεχνολογία. Η χρήση των νέων τεχνολογιών δίνει σε όλες τις επιχειρήσεις σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ενώ αντίθετα η έλλειψη των νέων τεχνολογιών μπορεί να αποβεί μοιραία για μια επιχείρηση και να αποφέρει ακόμα και την λήξη της. Για να παραμείνουν λοιπόν στο προσκήνιο οι επιχειρήσεις, επενδύουν σε διάφορα Πληροφοριακά Συστήματα που βοηθάνε όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά γενικότερα στην διοίκηση όλης της επιχείρησης. Γενική επιδίωξη του μαθήματος είναι κατανόηση και η γνώση τόσο των Πληροφοριακών συστημάτων όσο και του οικονομικού περιβάλλοντος, των σύγχρονων εξελίξεων των νέων Τεχνολογιών στην Πληροφορική όσον αφορά την Ελλάδα αλλά και το διεθνές περιβάλλον.

Με τις διαλέξεις και τις μελέτες περιπτώσεων στις ασκήσεις πράξεις στόχος είναι να γνωρίσουν και να αναλύουν την ελληνική οικονομική και επιχειρηματική πραγματικότητα, με την χρήση Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων Διαχείρισης Επιχειρηματικών Πόρων (E.R.P.) αλλά και CRM, DSS κλπ τα οποία κατέχουν το σκήπτρο των νέων τεχνολογιών αφού μπορούν να διαχειριστούν κάθε επιχείρηση, εξ ολοκλήρου και με μεγάλη επιτυχία.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές και φοιτήτριες θα:

  • Ορίζουν τι είναι πληροφοριακό σύστημα, να διαχωρίζουν τις έννοιες δεδομένα, πληροφορία και γνώση, να αναλύουν το πληροφοριακό σύστημα με συστημική προσέγγιση, να εξηγούν και αναλύουν τη θεώρηση των πληροφοριακών συστημάτων ως κοινωνικοτεχνικά συστήματα.
  • Διακρίνουν τις διαστάσεις των πληροφοριακών συστημάτων, οργανωσιακή, διοικητική και τεχνολογική, να διακρίνουν και αναλύουν τα διαφορετικά είδη πληροφοριακών συστημάτων σύμφωνα με το επίπεδο διοίκησης του οργανισμού .
  • Περιγράφουν το ρόλο των πληροφοριακών συστημάτων στο σύγχρονο οργανισμό, να αναλύουν την αξία που μπορεί να προσφέρουν τα πληροφοριακά συστήματα σε έναν οργανισμό, να εξηγούν την έννοια της επιχειρηματικής διαδικασίας και τα είδη τους, να περιγράφουν το περιβάλλον λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων, να αναλύουν την έννοια της υποδομής πληροφοριακής τεχνολογίας, να περιγράφουν και να αξιολογούν τις τεχνολογίες, υφιστάμενες και αναδυόμενες, που αποτελούν υποδομή για τα πληροφοριακά συστήματα.
  • Διακρίνουν κατηγορίες οργάνωσης, ορίζουν την έννοια της διοίκησης των πληροφοριακών συστημάτων, εξηγούν την έννοια των επιχειρηματικών πληροφοριακών συστημάτων, αναλύουν τα συστήματα προγραμματισμού επιχειρηματικών πόρων (ERP), τα συστήματα διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας (SCM) και τα συστήματα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM), να περιγράφουν τη σχέση ανάμεσα στα πληροφοριακά συστήματα και τη στρατηγική ενός οργανισμού.
  • Αναλύουν τα είδη των αποφάσεων σε δομημένες, ημιδομημένες και αδόμητες, διακρίνουν τις αποφάσεις σε αποφάσεις στρατηγικού σχεδιασμού, αποφάσεις διοικητικού ελέγχου και αποφάσεις επιχειρησιακού ελέγχου, ορίζουν τα συστήματα διοικητικής πληροφόρησης και τα πληροφοριακά συστήματα υποστήριξης αποφάσεων.
  • Εξηγούν την έννοια της ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων, αναγνωρίζουν τους κινδύνους από τους οποίους απειλείται, διακρίνουν τα διάφορα είδη ευπαθειών, απειλών και επιθέσεων, αναγνωρίζουν και αξιολογούν τις απαιτήσεις ασφάλειας που πρέπει να πληρούνται, περιγράφουν και αξιολογούν τις τεχνολογίες, τις εφαρμογές και τα συστήματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μηχανισμοί ασφάλειας
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Βασικές έννοιες, Δεδομένα – Πληροφορία – Γνώση, Συστημική θεωρία, οι διαστάσεις των Π.Σ.
  2. Κατηγορίες και τύποι Π.Σ.
  3. Ο ρόλος των Π.Σ. στους οργανισμούς, Αξιολόγηση, Αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα, ποιότητα δεδομένων.
  4. Επιχειρηματικές διαδικασίες, οργανωσιακό και τεχνολογικό περιβάλλον.
  5. Υποδομές Π.Σ. Ι.
  6. Υποδομές Π.Σ. ΙΙ.
  7. Οργάνωση και Διοίκηση Π.Σ., Στρατηγικές απόκτησης.
  8. ERP.
  9. CRM, SCM.
  10. Είδη αποφάσεων, Συστήματα υποστήριξης αποφάσεων – επιτελικών στελεχών.
  11. Ευπάθειες, ασφάλεια, τρόποι αντιμετώπισης.
  12. Παρουσίαση εργασιών.
  13. Επαναληπτικό Μάθημα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις –Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής
  • Ασκήσεις εφαρμογής

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
1. Κεχρής Ε., Σχεσιακές Βάσεις Δεδομένων, Νέα αναθεωρημένη έκδοση, Κριτική 2015.
2. GARCIA-MOLINA, ULLMAN, WIDOM, ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΒΑΣΕΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (ΣΕ ΕΝΑΝ ΤΟΜΟ),
ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ & ΕΡΕΥΝΑΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ, 2012