ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διεθνης και Ευρωπαϊκή Οικονομική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 304 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 3ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Διεθνης και Ευρωπαϊκή Οικονομική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=471

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Γενική επιδίωξη του μαθήματος είναι κατανόηση και η γνώση του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος, των τάσεων και των οργανισμών που το επηρεάζουν, των σύγχρονων εξελίξεων στην Ε.Ε. και στη Βαλκανική περιοχή, καθώς και της θέσης της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό, βαλκανικό και διεθνές περιβάλλον.

Ειδικότερα με τις διαλέξεις και τις μελέτες περιπτώσεων στις ασκήσεις πράξεις στόχος είναι  οι φοιτητές να γνωρίσουν και να αναλύουν την ελληνική οικονομική και επιχειρηματική πραγματικότητα, στο πλαίσιο του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος και ειδικότερα αυτού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Βαλκανικών χωρών σε μετάβαση.

Επίσης, να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τη γνώση και την κατανόηση στα θέματα του διεθνούς, ευρωπαϊκού και βαλκανικού οικονομικού περιβάλλοντος  κατά την επαγγελματική ενασχόληση σε εξωστρεφείς φορείς και επιχειρήσεις  και να έχουν την  ικανότητα  ανάπτυξης και υποστήριξης επιχειρημάτων για την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με το διεθνές οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον.

Τέλος, να έχουν την ικανότητα να συγκεντρώνουν, να αναλύουν και να ερμηνεύουν εκθέσεις, μελέτες και ποσοτικά δεδομένα σχετικά με το διεθνές οικονομικό περιβάλλον και να διαμορφώνουν κρίσεις σε συναφή οικονομικά και επιστημονικά θέματα, καθώς και να είναι σε θέση να παρουσιάζουν και υποστηρίζουν δεδομένα, ιδέες, προβλήματα και λύσεις σε ειδικευμένο και μη εξειδικευμένο κοινό.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν το σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον στην εποχή της παγκοσμιοποίησης το περιεχόμενο και τις τάσεις του.
  • Γνωρίζουν τη λειτουργία των οργάνων  και τις πολιτικές της ΕΕ και ειδικότερα αυτές που αφορούν στις επιχειρήσεις και στον ανταγωνισμό.
  • Κατανοούν  τα χαρακτηριστικά των αναπτυσσόμενων οικονομιών.
  • Αναλύουν και ερμηνεύουν τις διεθνείς εμπορικές, επενδυτικές και νομισματικές σχέσεις και ειδικότερα ότι έχει σχέση με το εξωτερικό εμπόριο, το συνάλλαγμα και τις ξένες επενδύσεις.
  • Ερμηνεύουν τις εξελίξεις στα Βαλκάνια και το ρόλο της Ελλάδας σε αυτές και ειδικά το εξωτερικό εμπόριο και τις επενδύσεις.
  • Αξιολογούν και να συνθέτουν εκθέσεις και αναλύσεις που αναφέρονται σε θέματα διεθνούς και ειδικά ευρωπαϊκής και βαλκανικής επιχειρηματικής συνεργασίας.
  • Αποκτήσουν τις αναγκαίες δεξιότητες για να υποστηρίζουν τον εξωστρεφή προσανατολισμό φορέων και επιχειρήσεων γενικά και ειδικά στις Βαλκανικές χώρες.
  • Αναπτύξουν τις αναγκαίες δεξιότητες απόκτησης γνώσεων, σε θέματα διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος, για περαιτέρω σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Οι θεωρίες διεθνούς εμπορίου.
  2. Το σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον, Παγκοσμιοποίηση.
  3. Η διεθνής οικονομική κρίση και η κρίση στην ΕΕ και στην Ελλάδα.
  4. Επίμαχα διεθνή προβλήματα: φτώχεια, περιβάλλον, πετρέλαιο, μετανάστευση.
  5. Οι Οικονομικές Ολοκληρώσεις.
  6. Οι διεθνείς συναλλαγές (εμπόριο, επενδύσεις).
  7. Το διεθνές και ευρωπαϊκό νομισματικό σύστημα.
  8. Οι Διεθνείς Οικονομικοί Οργανισμοί.
  9. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, συνθήκες, θεσμικά όργανα, προϋπολογισμός και διαρθρωτικά ταμεία.
  10. Κοινοτικές πολιτικές, Συνταγματική Συνθήκη.
  11. Οι βαλκανικές οικονομίες σε μετάβαση
  12. Ο ρόλος της Ελλάδας στη Βαλκανική και οι ελληνικές επενδύσεις στα Βαλκάνια.
  13. Οι αναπτυσσόμενες και αναδυόμενες οικονομίες.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη, Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις –Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις  κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Εργασία 40% του βαθμού.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται  το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαγούλιος Γιώργος, Προσεγγίσεις σε θέματα της Διεθνούς και Ευρωπαϊκής Οικονομικής Συνεργασίας, Εκδ. Β΄ Δ. Σφακιανάκη, Θεσσαλονίκη 2006.
  2. Ι. Χατζηδημητρίου, Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες, εκδ. ΑΝΙΚΟΥΛΑ, 2003.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Business and Economics.
  2. South Eastern Europe Journal of Economics.