ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οικονομική των Επιχειρήσεων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 402 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οικονομική των Επιχειρήσεων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=487

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Γενική επιδίωξη του μαθήματος είναι η παρουσίαση των επιστημονικών εξελίξεων στον κλάδο της Ιδιωτικής Οικονομικής, που περιλαμβάνει τόσο τη θεωρητική όσο και την εφαρμοσμένη οικονομική των επιχειρήσεων. Η θεωρητική έχει σαν σκοπό τη θεωρητική θεμελίωση του επιστημονικού κλάδου. Προς τούτο ανευρίσκει τις ομοιομορφίες, διαπιστώνει τις διαφορές και εντοπίζει τις συμπτώσεις και αντιφάσεις που κυριαρχούν στις δομές, τις διαμορφώσεις, τις λειτουργικές εμφάσεις, τις αναπτυξιακές προοπτικές των επιχειρήσεων.  Με βάση τα πορίσματα των μελετών της προβαίνει στην κατάρτιση νόμων ή μοντέλων ικανών να εντοπίσουν, να περιγράψουν και να εξηγήσουν όλες τις παραμέτρους, οι οποίες συνδράμουν ή συνεργούν στην ίδρυση, οργάνωση, δράση, ανάπτυξη και δραστηριότητα των επιχειρήσεων. Η εφαρμοσμένη οικονομική των επιχειρήσεων ερευνά την πραγματική πλευρά του θέματος. Αναλύει και μελετά τη λειτουργία και δράση των επιχειρήσεων, ως εμπειρική επιστήμη, η οποία αξιοποιεί και δοκιμάζει στον πραγματικό κόσμο, τις διδαχές και τα ευρήματα της θεωρητικής έρευνας. Μέσω της ανάλυσης του νεκρού σημείου του κύκλου εργασιών και της ανάλυσης της μόχλευσης, βοηθά τον φοιτητή να κατανοήσει τη λήψη αποφάσεων που σχετίζονται με τον όγκο παραγωγής και την ανάλυση του λειτουργικού κινδύνου.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Διαμορφώσει και αξιολογήσει στρατηγικές σε κάθε είδους κερδοσκοπικούς και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς.
  • Έχει την ικανότητα λήψη κατάλληλων στρατηγικών αποφάσεων για την συγκεκριμένη επιχείρηση ή οργανισμό με τη χρήση τεχνικών σε συνδυασμό με τη διορατικότητα και διαίσθηση που απεκόμισε από τη διδασκαλία του μαθήματος.
  • Είναι σε θέση να δώσει απαντήσεις σε πρακτικά θέματα που σχετίζονται με την ορθολογική λήψη αποφάσεων σε επίπεδο παραγωγικής διαδικασίας, κάνοντας χρήση ποσοτικών υποδειγμάτων της επιστήμης της Οικονομικής των Επιχειρήσεων.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Οριοθέτηση, έννοια, αντικείμενο της Οικονομικής των Επιχειρήσεων
  2. Διακρίσεις επιχειρήσεων με βάση τη νομική τους μορφή
  3. Τάξεις μεγέθους επιχειρήσεων βάσει κριτηρίων (Μικρές, μεσαίες, μεγάλες).
  4. Συνασπισμένες επιχειρήσεις. Εξαγορές και συγχωνεύσεις επιχειρήσεων.
  5. Πολυεθνικές ή διεθνείς επιχειρήσεις
  6. Συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ)
  7. Έννοια της παραγωγικότητας και συναφής με αυτήν έννοιες (Αποτελεσματικότητα, Αποδοτικότητα, Οικονομικότητα)
  8. Έννοια του ουδέτερου ή νεκρού σημείου των επιχειρήσεων.
  9. Γραμμικό και μη γραμμικό νεκρό σημείο. Νεκρό σημείο πολυπαραγωγής. Ασκήσεις εφαρμογής.
  10. Θεωρία των αποθεμάτων (Έλεγχος και διαχείριση αποθεμάτων)
  11. Μη γραμμικά αποθέματα (Αποθέματα με εκπτώσεις). Ασκήσεις εφαρμογής.
  12. Αναφορά στην ανάλυση χρηματοοικονομικών καταστάσεων
  13. Αναφορά στους αριθμοδείκτες. Ασκήσεις εφαρμογής.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις –Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Αλεξανδράκης Αλέξανδρος, Παζάρσκης Μιχαήλ, «Οικονομική των Επιχειρήσεων» Θεσσαλονίκη 2018, εκδόσεις Λογισμός.
  2. N. Gregory Mankiw, Mark P. Taylor, Andrew Ashwin,», Οικονομική των Επιχειρήσεων», Επιστημονική επιμέλεια, Χρήστος Γκενάκος, Εκδόσεις Τζιόλα, 2η Έκδοση.