ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αγροτική Οικονομική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 504 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αγροτική Οικονομική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=800

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να προσεγγίσουν τη βασική οικονομική σκέψη και τα ερεθίσματα για βαθύτερη ανάλυση των δραστηριοτήτων της αγροτικής οικονομίας και πολιτικής, αλλά και των αγροτικών επιχειρήσεων (γεωργική εκμετάλλευση, επιχείρηση εμπορίας εφοδίων και προϊόντων, αγροτική μεταποιητική επιχείρηση, αγροτικοί συνεταιρισμοί).

Στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τις θεμελιώδεις γνώσεις, έννοιες και αρχές της οικονομίας, καθώς και να αποκτήσουν τα θεμέλια ώστε να:

  • Κτίσουν  βάσεις σε ζητήματα Αγροτικής Οικονομίας,  Αγροτικής  Πολιτικής,  Οργάνωσης  &  Διοίκησης  Γεωργικών/Κτηνοτροφικών Επιχειρήσεων, καθώς και σε ζητήματα Αγροτικού Marketing.
  • Αντιλαμβάνονται και να ερμηνεύουν οικονομικά την αγροτική πραγματικότητα εντός της Ε.Ε.
  • Κατανοούν τις αγροτο-οικονομικές εξελίξεις και πολιτικές τόσο στην Ελλάδα όσο και την Ε.Ε., αλλά και διεθνώς.
  • Αναπτύξουν αποτελεσματικά την συνεταιριστική – αγροτική επιχειρηματικότητα στον αγροτικό τομέα.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  2. Λήψη αποφάσεων .
  3. Αυτόνομη εργασία.
  4. Ομαδική εργασία .
  5. Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  6. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγική σκέψης .

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγή στην αγροτική οικονομία και παραγωγή: Προσφορά και ζήτηση αγροτικών προϊόντων. Η ελληνική αγροτική οικονομία στο ευρωπαϊκό πλαίσιο.
  2. Διαμόρφωση της τιμής των αγροτικών προϊόντων. Ελαστικότητες προσφοράς & ζήτησης, εισοδηματική ελαστικότητα.
  3. Συντελεστές αγροτικής παραγωγής και οικονομική διάρθρωση. Τύποι αγροτικών παραγωγικών μονάδων. Θεωρία παραγωγής και κόστους.
  4. Συνεργατισμός – Αγροτικοί συνεταιρισμοί: Ιστορική εξέλιξη, αγροτική επιχειρηματικότητα. Η κοινωνιολογία του συνεργατισμού στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
  5. Προσφορά εργασίας, απασχόληση και πολυ-απασχόληση των αγροτών.
  6. Αγροτική πολιτική και οικονομική της ευημερίας. Εναλλακτικές πολιτικές παρέμβασης.
  7. Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ): Χρηματοδότηση της ΚΑΠ – Διαρθρωτικά προβλήματα της ΚΑΠ.
  8. Αγροτική πολιτική στην Ε.Ε. και την Ελλάδα. Μορφές και δράσεις ενίσχυσης της ΚΑΠ. Ενισχύσεις της Ε.Ε. στον πρωτογενή τομέα.
  9. Αγροτικός τομέας και οικονομική ανάπτυξη. Στόχοι και προτεραιότητες της αναπτυξιακής πολιτικής στον αγροτικό τομέα.
  10. Διεθνείς εμπορικές σχέσεις και οικονομική ολοκλήρωση.
  11. Θεωρία και πολιτική διεθνούς εμπορίου αγροτικών προϊόντων – General Agreement on Tariffs and Trade (GATT).
  12. Αγροτικός τομέας και οικονομική ανάπτυξη στον 21ο αιώνα: Η ελληνική γεωργία, εξέλιξη, βασικά χαρακτηριστικά και διαρθρωτικά προβλήματα.
  13. Σύνοψη, Επανάληψη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Παρουσιάσεις Power Point.
  • Πηγές στο Internet.
  • Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με φοιτητές.
  • Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία με φοιτητές  .
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτές Εξετάσεις που περιλαμβάνουν:

  • Ερωτήσεις – Ασκήσεις  Ανάπτυξης.

Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Λιανός, Θ., Δαμιανός, Δ., Μέργος, Γ. κ.α. (2016). Αγροτική Οικονομική, Θεωρία και Πολιτική, Εκδόσεις Μπένου, Αθήνα.
  2. Παπαγεωργίου, Κ., Δαμιανός, Δ., Σπάθης, Π. (2015). Αγροτική Πολιτική, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα.
  3. Κιτσοπανίδης, Γ. (2006). Οικονομική Γεωργικής Παραγωγής. Βασικές Αρχές και Εφαρμογές, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη.
  4. Barkley, A., Barkley, P. (2016). Principles of Agricultural Economics, Routledge Textbooks in Environmental and Agricultural Economics, Second Edition, Routledge, Oxford.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Agricultural Economics.
  2. American Journal of Agricultural Economic.
  3. Agricultural Research Journal.