ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μεθοδολογία Έρευνας και Ανάλυσης Δεδομένων στις Κοινωνικές Επιστήμες

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 551 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μεθοδολογία Έρευνας και Ανάλυσης Δεδομένων στις Κοινωνικές Επιστήμες
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα «ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ»  ως μάθημα υποβάθρου γνώσης, αποσκοπεί στην μεταφορά γνώσεων προς τους φοιτητές που σχετίζονται με την εμφάνιση της επιστήμης και της επιστημονικής γνώσης, τις μεθόδους και την μεθοδολογία που χρησιμοποιούν οι διάφορες επιστήμες και κυρίως οι κοινωνικές Επιστήμες, τον τρόπο προσέγγισης των διαφόρων ποσοτικών και ποιοτικών ερευνών, την εξέλιξη των διαφόρων οικονομικών θεωριών και γενικά τους τρόπους συγγραφής – διαμόρφωσης και παρουσίασης των διαφόρων επιστημονικών εργασιών.

Ο φοιτητής ως φορέας επιστημονικής γνώσης, οφείλει να γνωρίζει πως αντλείται, αναλύεται, διαμορφώνεται και παρουσιάζεται η γνώση μέσα από επιστημονικά κείμενα, τα οποία υπακούουν στα διάφορα φορμαλιστικά και συγγραφικά διεθνή Standards. Γίνεται προσπάθεια κατανόησης προσεγγιστικών μεθόδων της μορφής Αιτίου – Αποτελέσματος, κάνοντας χρήση επαγωγικών και

απαγωγικών τρόπων σκέψης. Μέσα από τις παραδόσεις, ιδιαίτερα των ασκήσεων πράξης, ο φοιτητής μαθαίνει τον τρόπο οργάνωσης, διαχείρισης και τελικά συγγραφής εργασιών με θεωρητικό και εμπειρικό μέρος. Μαθαίνει να διαμορφώνει ερωτηματολόγια, να οργανώνει πρωτογενείς έρευνες, να αναζητά δευτερογενείς πηγές, να επισκοπεί τη διεθνή βιβλιογραφία, να επεξεργάζεται τα στοιχεία και να τα αποτυπώνει σε γραπτό, επιστημονικά αποδεκτό, κείμενο.

Αυτό είναι απαραίτητο να γίνει ιδιαίτερα σήμερα, που η γνώση μεταδίδεται ταχέως, είναι πολυεπίπεδη, εύκολο να την εντοπίσεις, αλλά δύσκολο να την χρησιμοποιήσεις επί σκοπώ και η αναγνώριση του επιστήμονα γίνεται κυρίως μέσα από το δημοσιευμένο γραπτό και πρωτότυπο έργο του. Επιτυγχάνεται μέσα από τα διάφορα επίπεδα σπουδών (πτυχίο, μεταπτυχιακό, διδακτορικό), μέσα από τις παρουσιάσεις σε διεθνή Συνέδρια (Conference), από επιστημονικές εργασίες (Papers), σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά (Journals), από μονογραφίες και γενικά από αναγνωρισμένα διεθνώς έντυπα των διαφόρων επιστημονικών ενώσεων και θεσμών.

Μετά την επιτυχή εξέταση στο μάθημα, ο φοιτητής θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει τις βασικές αρχές της εξέλιξης των επιστημών και ιδιαίτερα των κοινωνικών Επιστημών, χώρο στον οποίο κινείται και η Οικονομική Επιστήμη και να αναγνωρίζει τι είναι επιστημονική γνώση και τι όχι.
  • Να προσεγγίζει διάφορα θέματα με βάση επιστημονικές μεθόδους και μεθοδολογία και να διακρίνει το σημαντικό για την υλοποίηση του στόχου του.
  • Να υλοποιεί πρωτογενείς έρευνες με ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις, δημοσκοπήσεις, και άλλες μορφές καταγραφής της κοινής γνώμης και να παράγει ουσιαστικό και εφαρμοστέο αποτέλεσμα.
  • Να κάνει συνδυαστική χρήση της γνώσης και να ανταποκρίνεται τουλάχιστον στις φορμαλιστικές απαιτήσεις της πτυχιακής του εργασίας, του μεταπτυχιακού διπλώματος, αλλά και του διδακτορικού.
  • Να αναλύει και να αποτυπώνει σε εκθέσεις τα αποτελέσματα των ερευνών και να κάνει τις πρώτες εκτιμήσεις των τάσεών τους.
  • Να κατανοεί και να εφαρμόζει τις διάφορες επιστημονικές μεθόδους και μεθοδολογίες προσέγγισης διαφόρων θεμάτων χρησιμοποιώντας και εφαρμόζοντας τα εργαλεία της επιστημονικής γνώσης.
  • Να κάνει χρήση των δευτερογενών πηγών, της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας σε θέματα επιστημονικού ενδιαφέροντος και να τις εφαρμόζει ενσωματώνοντας της σε γραπτές εργασίες.
  • Να συγγράφει, να διαμορφώνει και να παρουσιάζει επιστημονικές εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια.
  • Τέλος να αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις σε ανώτερο εκπαιδευτικό επίπεδο, αλλά και αυτές της επαγγελματικής του καριέρας σε ένα απαιτητικό εθνικό και διεθνές περιβάλλον.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Γενικές ικανότητες.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εργασία σε Διεθνές περιβάλλον.
  • Λήψη Αποφάσεων.
  • Προαγωγή της Ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διαλέξεις

  1. Βασικές αρχές επιστημονικής έρευνας, φιλοσοφία πηγή γνώσης των επιστημών. Είδη φιλοσοφικών ρευμάτων, θεωρίες επιστημονικής προόδου (Kuhn, Lakatos, Laudan, Feyerabend). Πραγματισμός, φυσιοκρατία και διάφοροι ρεαλισμοί, Frankfurter Schule.
  2. Επιστημονική έρευνα, επιστημονικές μέθοδοι και μεθοδολογίες, έννοιες και ορισμοί της επιστημονικής θεωρίας.
  3. Μεθοδολογία και εξέλιξη των οικονομικών θεωριών, διαμόρφωση οικονομικών μοντέλων. Εξέλιξη οικονομικών θεωριών, κλασική αρχαιότητα, μεσαίωνας, φυσιοκράτες, κλασικοί, σοσιαλιστική θεωρία. Νεοκλασική θεωρία, John Maynard Keynes, σύγχρονη οικονομική σκέψη και οικονομικές θεωρίες.
  4. Επιστημονικά κείμενα, μορφές επιστημονικών κειμένων, συγκέντρωση και ανάλυση στοιχείων, παρουσίαση επιστημονικών κειμένων.
  5. Χρονοπρογραμματισμός και διαδικασία συγγραφής επιστημονικών εργασιών, Εμπειρικές έρευνες, Αξιολόγηση επιστημονικών εργασιών.
  6. Ερευνητική προσέγγιση και βιβλιογραφική ανασκόπηση. Ερευνητικός σχεδιασμός και δήλωση ερευνητικού σκοπού. Ερευνητικά ερωτήματα και υποθέσεις.
  7. Ερευνητικοί σχεδιασμοί και μέθοδοι ανάλυσης. Διαδικασίες επιλογής (Δειγματοληψία).
  8. Τεχνικές συλλογής δεδομένων. Δημιουργία ερωτηματολογίου.
  9. Προετοιμασία δεδομένων. Ανάλυση δεδομένων.
  10. Στατιστικές μέθοδοι έρευνας. Αναφορά δεδομένων.
  11. Επικοινωνία και διάχυση επιστημονικής γνώσης.
  12. Τεχνικές παρουσίασης θεμάτων σε ακροατήριο, ρητορική, μέθοδοι και τακτικές ανάπτυξης θεμάτων σε ακροατήριο.
  13. Συμπεριφορά φοιτητών κατά τις εξετάσεις, γραπτές και προφορικές εξετάσεις, Knowledge Management, Πανεπιστημιακό Knowledge Management, στόχοι και αξιολόγησή του.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στο Αμφιθέατρο, Πρόσωπο με Πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογίας και ανάλυσης Case Study13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%)

  1. Ερωτήσεις κρίσεως.
  2. Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  3. Ερωτήσεις σύνθετης ανάπτυξης.

ΙΙ. Εργασία (προαιρετική) 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαντζάρης Γιάννης: Έρευνα στις Κοινωνικές Επιστήμες: Μια φιλοσοφική – επιστημολογική προσέγγιση, Εκδόσεις Λογισμός, 2021, ISBN 9786188496712.
  2. Λιαργκόβας, Π., Δερμάτης, Ζ., Κομνηνός, Δ., 2019, Μεθοδολογία της Έρευνας και Συγγραφή Επιστημονικών Εργασιών, Εκδ. Τζιόλα, Θεσσαλονίκη.
  3. Creswell J.D., Creswell J.W., Σχεδιασμός Έρευνας – Προσεγγίσεις Ποιοτικών, Ποσοτικών και Μεικτών Μεθόδων, Εκδ. Προπομπός, Αθήνα, 2019.
  4. Pamela S. Schindler, Μέθοδοι έρευνας για τις επιχειρήσεις, Εκδ. Κριτική, Αθήνα, 2019.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Business Economics and Management.
  2. International Journal of the Economics of Business.
  3. Journal of Economics and Business.
  4. European Research on Management and Business Economics.
  5. Journal of Business & Economic Statistics.
  6. Journal of International Economics.