ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ελεγκτική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 603 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ελεγκτική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=647

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η ουσιαστική επιδίωξη του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στην έννοια, το περιεχόμενο και την αναγκαιότητα της ελεγκτικής σε όλες τις λειτουργίες των επιχειρήσεων και οργανισμών. Περαιτέρω, η εξοικείωση των φοιτητών με τα εργαλεία, τις μεθόδους και τις τεχνικές που εφαρμόζονται κατά τον εσωτερικό και εξωτερικό έλεγχο των οντοτήτων. Οι φοιτητές θα μπορούν να περιγράψουν το ελεγκτικό έργο και να διακρίνουν και να εκτιμήσουν τις επιπτώσεις των παραβλέψεων και λαθών στην οικονομική, λογιστική, αλλά και διοικητική λειτουργία των επιχειρήσεων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής /τρια θα είναι σε θέση:

  • Να διακρίνει και να συγκρίνει το ελεγκτικό έργο των εσωτερικών και εξωτερικών ελεγκτών.
  • Να εκτιμήσει τους κινδύνους που συνεπάγονται λάθη, παραλείψεις και αντικανονικές ενέργειες των λειτουργών των επιχειρήσεων.
  • Να αξιολογήσει το ρόλο και τη σημασία του ελεγκτή για την ορθή, σύννομη και προγραμματισμένη εργασία όλων των τομέων.
  • Να κρίνει ποια είναι τα προσόντα και οι δεξιότητες των ελεγκτών.
  • Να εμβαθύνει στις οικονομικές, λογιστικές και διοικητικές του γνώσεις, ώστε να μπορεί να διεξάγει ελεγκτικό έργο.
  • Να αναγνωρίζει τη σημασία των λαθών και να εκτιμά την επίπτωσή του στο οικονομικό αποτέλεσμα μιας επιχείρησης.
  • Να εξετάζει τις επιπτώσεις της απουσίας ελέγχου στις διάφορες λιγότερο ή περισσότερο σημαντικές λειτουργίες των επιχειρήσεων.
  • Να συνδυάζει τις οικονομικές, λογιστικές και νομικές του γνώσεις, που είναι απαραίτητες για το ελεγκτικό έργο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγή στην Ελεγκτική. Ιστορική αναδρομή. Διακρίσεις του ελέγχου.
  2. Νομοθεσία, ελεγκτικές εταιρίες και ελληνική πραγματικότητα.
  3. Διεθνή Πρότυπα Ελέγχου.
  4. Μεθοδολογία ελεγκτικής διαδικασίας (μέθοδοι ελέγχου, δειγματοληψία, αποδεικτικά στοιχεία, φύλλα εργασίας, εκθέσεις ελέγχου).
  5. Ανάλυση μεθοδολογίας και διαφορών εσωτερικού και εξωτερικού ελέγχου.
  6. Έλεγχος σε μη κυκλοφορούντα στοιχεία ενεργητικού.
  7. Έλεγχος σε κυκλοφορούντα στοιχεία ενεργητικού.
  8. Έλεγχος σε καθαρή θέση και προβλέψεις.
  9. Έλεγχος υποχρεώσεων.
  10. Έλεγχος εσόδων, εξόδων και αποτελεσμάτων.
  11. Ο φορολογικός έλεγχος επιχειρήσεων και οργανισμών.
  12. Έλεγχος, εταιρική διακυβέρνηση και δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις.
  13. Επανάληψη της ύλης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις –Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. 1. Βελέντζας Ι., Καρτάλης Ν., Μπρώνη Γ., Ελεγκτική και Δίκαιο Εσωτερικός Έλεγχος επιχειρήσεων για την πρόληψη, τον εντοπισμό και τη διερεύνηση οικονομικής απάτης, Εκδόσεις Επιστημονικό-Ερευνητικό Κέντρο Εκπαιδευτικών / Ερευνητικών Υπηρεσιών και Μελετών ΑΜΚΕ, 2017.
  2. Νεγκάκης Χ., Ταχυνάκης Π., Σύγχρονα Θέματα Ελεγκτικής και Εσωτερικού Ελέγχου, Εκδόσεις Αγγελική Κοντού,2016.
  3. Αληφαντής Γ., Ελεγκτική, Εκδόσεις Σοφία Α.Ε., 2017.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

Accounting, Auditing and Accountability Journal; Auditing: A Journal of Practice and Theory; Journal of Accounting, Auditing and Finance; Journal of International Accounting, Auditing and Taxation; Current Issues in Auditing; International Journal of Accounting Auditing and Performance Evaluation; International Journal of Auditing; Managerial Auditing Journal; κ.ά.