ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Καινοτομία και Ολική Ποιότητα

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 605 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Καινοτομία και Ολική Ποιότητα
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=469

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι καινοτομικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι πολύ περιορισμένες σε σχέση με τα διεθνή Standards. Επίσης η προσήλωση των επιχειρήσεων σε διαδικασίες παραγωγής ποιοτικών προϊόντων (μέσα από μεθόδους διασφάλισής της) δεν αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Αποτέλεσμα η χαμηλή ανταγωνιστικότητα αγαθών και υπηρεσιών ακόμη και σε τομείς, όπου η Ελλάδα θα έπρεπε να έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην ποιότητα (υπηρεσίες, αγροτο-διατροφικός τομέας, μεταποίηση κλπ.).

Το μάθημα «Καινοτομία και Ολική Ποιότητα» ήρθε να καλύψει αυτή την ανάγκη και αυτό το κενό. Οι φοιτητές θα έρθουν σε πρώτη επαφή με το σημαντικό αυτό κεφάλαιο του σύγχρονου Management που αποτελεί ιμάντα ανάπτυξης των σύγχρονων οικονομιών. Μέσα από την συστηματική προσέγγιση των εξελίξεων στον χώρο και τις απόψεις του Josef Schumpeter μέχρι τις σημερινές μεγάλες εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας και της πληροφορικής, γίνεται προσπάθεια ενίσχυσης του ενδιαφέροντος και της δημιουργικής φαντασίας των φοιτητών. Επίσης επιδιώκεται μέσα από χρήση προηγμένης τεχνολογίας και εφαρμογής καινοτομικών διαδικασιών, να κατορθώσουν οι επιχειρήσεις να παράγουν ποιοτικά και ανταγωνιστικά προϊόντα και να κατακτήσουν τις διεθνείς αγορές.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην προσέγγιση των βασικών αρχών του Management Ολικής Ποιότητας (Total Quality Management) και πως μέσα από αυτές οι φοιτητές μας θα αποκτήσουν έναν διαφορετικό τρόπο ανάγνωσης των επιχειρησιακών και παραγωγικών λειτουργιών. Γίνεται προσπάθεια να κατανοήσουν την ανάγκη διαφοροποίησης ή αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου και παραδείγματος των επιχειρήσεων και τη στροφή σε ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά παραγωγής και προϊόντων που είναι δύσκολα αντιγράψιμα και διαρκή, όπως η ποιότητα, η γνώση, η Ε&Α κλπ.

Μετά την επιτυχή εξέταση στο μάθημα, ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει τι είναι Καινοτομία και Ολική Ποιότητα και ποια είναι η σημασία τους για την επιχείρηση, προκειμένου αυτές να αποκτήσουν διαρκή συγκριτικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
  • Να κατανοήσει γιατί οι επιχειρήσεις πρέπει να αλλάξου παραγωγικό μοντέλο και παράδειγμα, ιδιαίτερα σήμερα που ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί και τα προϊόντα έχουν μικρή διάρκεια ζωής.
  • Να εφαρμόζει μεθόδους Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και αρχές Καινοτομίας και να τα αντίστοιχα μοντέλα (Deming, Juran, Crosby κλπ.).
  • Να αποκτήσει δεξιότητες ανάλυσης και σχεδιασμού καινοτομικών δράσεων σε επίπεδο διοίκησης και παραγωγικής διαδικασίας.
  • Να συνθέτει την αποκτηθείσα γνώση στη διαμόρφωση τακτικών και στρατηγικών απόκτησης ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων μέσω ποιότητας κάνοντας χρήση των Συστημάτων Διασφάλισης Ποιότητας (ISO, HACCP, EMS, EMAS, OHSAS κ.λπ.).
  • Να γνωρίζει και να αξιολογεί τους μηχανισμούς, την διαδικασία και τους φορείς Πιστοποίησης των Συστημάτων Διασφάλισης Ποιότητας.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Γενικές ικανότητες.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εργασία σε ανταγωνιστικό περιβάλλον.
  • Λήψη Αποφάσεων.
  • Προαγωγή της Ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Καινοτομία και διοίκηση καινοτομίας, σημασία της καινοτομίας στην ανταγωνιστικότητα.
  2. Καινοτομία και Management, καινοτομία και Marketing, σχολές και μοντέλα καινοτομίας.
  3. Management καινοτομίας, στόχοι και στρατηγικές, Καινοτομία και Ολική ποιότητα.
  4. Αρχές και μέθοδοι παραγωγής καινοτόμων προϊόντων, οι αντιστάσεις πηγή του καινοτομικού Management, αιτίες αντιθέσεων στις καινοτομίες.
  5. Τεχνολογίες ανάπτυξης καινοτομιών, δημιουργικότητα και καινοτομία, ο άνθρωπος και η γνώση πηγές ανάπτυξης καινοτομιών.
  6. Είδη καινοτομίας, ορυχεία άντλησης καινοτομικών ιδεών, σχεδιασμός καινοτόμων προϊόντων.
  7. Κύκλος ζωής καινοτομιών, στοχευμένη καινοτομία, επιχείρηση και καινοτομία, δείκτες επιχειρησιακής καινοτομίας στην Ελλάδα και την ΕΕ.
  8. Ορισμοί ποιότητας, ποιότητα και διοίκηση ποιότητας, η ποιότητα κριτήριο ανταγωνιστικότητας, Μύθοι για την ποιότητα, διαστάσεις ποιότητας.
  9. Στρατηγική διοίκηση ποιότητας, Total Quality Management (TQM), στόχοι και στρατηγικές TQM.
  10. Αρχές TQM, κύκλος PDCA, Συστήματα TQM, ΔΟΠ, πιστοποίηση ποιότητας, το σύστημα ISO.
  11. Οι απόψεις των Guru της ολικής ποιότητας (Deming, Juran, Crosby, etc.), σχεδιασμός συστημάτων ΔΟΠ, μορφές και τύποι άντλησης ιδεών.
  12. Κύκλοι ποιότητας, στρατηγικές, σκοπός και στόχοι ΚΠ, Μοντέλα Ποιότητα, EQMA, Malcom Baldrige.
  13. Διεθνή ΣΔΠ, EMS, EMAS, OHSAS, HACCP, CE, Ecolabelling.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στο Αμφιθέατρο, Πρόσωπο με Πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%)

  1. Ερωτήσεις κρίσεως.
  2. Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  3. Ερωτήσεις σύνθετης ανάπτυξης.

ΙΙ. Εργασία 40% του βαθμού.

  1. Η εργασία παρουσιάζεται στο Αμφιθέα-τρο ενώπιον των φοιτητών.

Οι ερωτήσεις στη γραπτή τελική εξέταση είναι 5, από τις οποίες επιλέγουν τις 4 με συμμετοχή κάθε ερώτησης κατά 2,5 μον. (=25%) στην τελική βαθμολόγηση.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαντζάρης Γιάννης, Καινοτομία και Ολική Ποιότητα, Εκδόσεις Λογισμός, Θεσσαλονίκη 2017.
  2. Αυλωνίτης Σ., Στοιχεία ελέγχου και διασφάλισης ποιότητας, Εκδ. ΕΛΛΗΝ, 2003.
  3. Bessant J. -Tidd J., Κουλουριώτης Δημήτρης (επιμ.), Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα, Εκδόσεις ΤΖΙΟΛΑ, 2016.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Industry and Innovation.
  2. Creativity and Innovation Management.
  3. European Journal of Innovation Management.
  4. International Journal of Technology Management and Sustainable Development.