ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ανάλυση Οικονομικών και Κοινωνικών Δικτύων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 661 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ανάλυση Οικονομικών και Κοινωνικών Δικτύων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η Θεωρία Δικτύων είναι μια νέα σχετικά περιοχή της Επιστήμης στα πλαίσια της Επιχειρησιακής Έρευνας και της Θεωρίας Γραφημάτων. Πρόσφατες εξελίξεις στη βιβλιογραφία θεωρούν ότι πρόκειται πλέον για ένα νέο γνωστικό αντικείμενο, με δική του μεθοδολογία. Στο μάθημα αυτό γίνεται μια εισαγωγή στις κλασικές έννοιες της θεωρίας γραφημάτων και της αριστοποίησης σε δίκτυα. Ακολούθως εισάγονται νεότερες έννοιες που σχετίζονται με την Ανάλυση Κοινωνικών Δικτύων (Social Network Analysis) ως προς τη δομή τους. Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στη μοντελοποίηση προβλημάτων που σχετίζονται με το γενικότερο αντικείμενο της Οικονομίας και της Διοίκησης, όπως στην ανάλυση δικτύων εργαζομένων – πελατών – επιχειρήσεων, πιστωτικών ιδρυμάτων, μετοχών, αλλά και στην παραγωγή νέας πληροφορίας μέσω τεχνικών data mining.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αυτού, οι φοιτητές και φοιτήτριες θα:

  • Μπορούν να ορίσουν τις έννοιες γράφημα, δίκτυο και τα συστατικά τους στοιχεία.
  • Γνωρίσουν και εφαρμόσουν κλασικούς αλγόριθμους της αριστοποίησης σε δίκτυα.
  • Μοντελοποιούν κλασικά προβλήματα της επιχειρησιακής έρευνας σε μορφή δικτύου και θα τα επιλύουν (συντομότερες – μεγαλύτερες διαδρομές, PERT, CPM).
  • Αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητα αναπαράστασης διασυνδεδεμένων μονάδων σε διάφορα πεδία της σύγχρονης οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης.
  • Γνωρίσουν έννοιες σχετικές με τη σημαντικότητα συγκεκριμένων κόμβων.
  • Αναλύουν δίκτυα ως προς τη σημαντικότητα κόμβων με χρήση συγκεκριμένων λογισμικών.
  • Αναγνωρίσουν την ανάγκη ομαδοποίησης και τις διάφορες δομές (κλίκες, cores, clans, communities) και θα αποκτήσουν γνώση και εμπειρία στον τρόπο αναζήτησής τους.
  • Υλοποιήσουν στα πλαίσια ατομικής ή ομαδικής εργασίας ένα ή περισσότερα κοινωνικά δίκτυα και θα τα μελετήσουν μακροσκοπικά αλλά και σε επίπεδο κόμβου.
  • Αποκτήσουν γνώση για την ανάλυση συνδέσμων (link analysis).
  • Αξιολογούν και κατατάσσουν συγκεκριμένα δίκτυα σε κατηγορίες (small worlds, scale free, random).
  • Αναπτύξουν ικανότητες απόκτησης νέων γνώσεων που σχετίζονται με τη θεωρία δικτύων και τις εμφανίσεις της στην επιστήμη τους.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγικές έννοιες, γράφημα, δίκτυο, κορυφές, ακμές.
  2. Αναπαράσταση δικτύου στον υπολογιστή, πυκνότητα, συνδεσιμότητα.
  3. Παρουσίαση δωρεάν λογισμικών (gephi, nodexl).
  4. Συντομότερες διαδρομές, αλγοριθμική επίλυση.
  5. Συντομότερες διαδρομές, εφαρμογή στη διαχείριση έργου (PERT – CPM).
  6. Κοινωνικά Δίκτυα, τεχνικές μοντελοποίησης.
  7. Σημαντικοί κόμβοι (centrality metrics – υπολογισμοί και αλγόριθμοι).
  8. Σημαντικοί κόμβοι – εφαρμογές.
  9. Ομαδοποίηση (cliques, clans, communities), εύρεση.
  10. Εφαρμογές στο χώρο της οικονομίας και χρηματοοικονομικής.
  11. Εφαρμογές στο χώρο της διοίκησης και του marketing.
  12. Παρουσίαση εργασιών.
  13. Επαναληπτικό μάθημα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Επιπλέον χρήση της πλατφόρμας eclass του Τμήματος
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Θα υπάρξει μία ατομική ή ομαδική εργασία δημιουργίας και μελέτης δικτύου που θα έχει 40% βαρύτητα στη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Charles Kadushin, ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ, 2019, ΚΡΙΤΙΚΗ
  2. Katharina A. Zweig, Network Analysis Literacy, 2016, Springer Vienna,
    https://service.eudoxus.gr/search/#s/social%20network%20analysis/0
  3. Νικολόπουλος Σταύρος, Γεωργιάδης Λουκάς, Παληός Λεωνίδας, Αλγοριθμική θεωρία γραφημάτων,
    https://repository.kallipos.gr/handle/11419/2067