ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Δημόσια Λογιστική και Προϋπολογισμοί Δημοσίου

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 662 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Δημόσια Λογιστική και Προϋπολογισμοί Δημοσίου
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=835

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η Λογιστική των δημοσίων οργανισμών αρχικά χρησιμοποιούσε την απλογραφική μέθοδο και κατά τα τελευταία χρόνια γίνεται καθολική προσπάθεια από διάφορους φορείς να υιοθετηθεί υποχρεωτικά το διπλογραφικό σύστημα για την κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων, το οποίο είναι πλέον υποχρεωτικό από τον νόμο.

Το μάθημα έχει ως στόχο να δώσει τη δυνατότητα στους φοιτητές να κατανοήσουν όλο το φάσμα της αποτύπωσης της οικονομικής λειτουργίας του κράτους και των δημόσιων οργανισμών. Να αναλυθεί η αναγκαιότητα και σημαντικότητα της απλογραφικής μεθόδου, της διπλογραφικής μεθόδου και της κατάρτισης των διαφόρων προϋπολογιστικών και απολογιστικών καταστάσεων που χρησιμοποιούνται για την αποτύπωση και διαχείριση των οικονομικών πληροφοριών στο Δημόσιο τομέα.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση:

  • Να εξηγεί την σκοπιμότητα των συναλλαγών των ΝΠΔΔ και της λογιστικής αποτύπωσης σε σχέση με τους στόχους τους.
  • Να εξετάζει την επίδραση του προϋπολογισμού τόσο της Πολιτείας όσο και των Μονάδων της στις οικονομικές πράξεις και συναλλαγές τους.
  • Να κατανοεί τη λειτουργία των επί μέρους λογιστικών σχεδίων ΝΠΔΔ, όπως εφαρμοζόταν με την απλογραφία αλλά και όπως έχουν διαμορφωθεί με τους νέους κανόνες εφαρμογής της διπλογραφικής μεθόδου.
  • Να περιγράφει τις ιδιαίτερες λογιστικές ανάγκες και λειτουργίες των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου γενικά με βάση το δημόσιο λογιστικό και ειδικότερα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, των μονάδων υγείας κ.ά.
  • Να συγκρίνει τις λογιστικές λειτουργίες ουσιαστικά των μη κερδοσκοπικών οργανισμών με αυτές των ιδιωτικών των επιχειρήσεων.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Έννοια και σκοπός Δημοσίου λογιστικού.
  2. Σημασία της απλογραφικής και διπλογραφικής μεθόδου στο Δημόσιο.
  3. Κρατικός προϋπολογισμός και προϋπολογισμοί Δημοσίου. Αρχές που διέπουν τον προϋπολογισμό.
  4. Κατάρτιση, ψήφιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού.
  5. Δημόσια έσοδα και έξοδα. Επιμέρους διακρίσεις εσόδων και εξόδων του Δημοσίου.
  6. Δημόσιοι υπόλογοι: Δημόσια έσοδα και έξοδα.
  7. Έννοια της ανάληψης δαπάνης από τους διατάκτες για το δημόσιο τομέα
  8. Προληπτικός και κατασταλτικός έλεγχος Δημοσίου.
  9. Περιεχόμενο και λειτουργία των Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου ΝΠΔΔ.
  10. Διάρθρωση σχεδίου λογαριασμών Δημόσιας Λογιστικής και σύνδεση τους με τη Χρηματοοικονομική Λογιστική.
  11. Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Δήμων.
  12. Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Μονάδων Υγείας.
  13. Επανάληψη της ύλης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, Πρόσωπο με Πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Χρηματοοικονομική και Λογιστική Προσέγγιση του Μεταρρυθμιστικού Πλαισίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Αρβανίτης Γεώργιος, Γαγάνης Χρυσοβαλάντης, Ζοπουνίδης Κωνσταντίνος, 2013, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, ISBN: 978-960-461-540-7.
  2. ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΗ ΦΩΤΕΙΝΗ, ΔΗΜΟΣΙΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ, ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ, ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ, ΔΙΕΘΝΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ, Εκδόσεις ΑΡΝΑΟΥΤΗ, 2016.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

Financial Accountability and Management (for Governments, Public Services and Charities); Journal of Accounting and Public Policy; Public Administration Review; Journal of Public Administration: Research and Theory; Journal of Public Budgeting, Accounting and Financial Management; κ.ά.