ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τουριστική Οικονομική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 703 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Τουριστική Οικονομική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις 3 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι φοιτητές τα σχετικά με τον τουριστικό τομέα και τη συμβολή του στην οικονομική ανάπτυξη. Ειδικότερα οι φοιτητές θα γνωρίσουν τα παρακάτω θέματα: i) θεωρίες της τουριστικής ζήτησης και τουριστικές ροές, ii) εποχικότητα και καθοριστικοί παράγοντες της τουριστικής ζήτησης, iii) τυπολογίες, προβλέψεις και τάσεις, iv) το τουριστικό προϊόν και τα χαρακτηριστικά του, v) σύγχρονοι τύποι προϊόντων και χωρική διάρθρωση της τουριστικής προσφοράς, vi) οικονομική οργάνωση επιχειρήσεων και ενδιάμεσοι του τουριστικού κυκλώματος, vii) οικονομική ανάλυση, συναλλαγματικές εισπράξεις και επιδράσεις στο ισοζύγιο πληρωμών.

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Κατανοήσουν οι φοιτητές τις θεωρίες της τουριστικής ζήτησης – τουριστικές ροές, την  εποχικότητα και τους παράγοντες της τουριστικής ζήτησης, το τουριστικό προϊόν και τα χαρακτηριστικά του.
  • Αποκτήσουν τις δεξιότητες για την αξιοποίηση του διαδικτύου για τη διερεύνηση των τουριστικών δεδομένων και μεγεθών.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν τους σύγχρονους τύπους τουριστικών προϊόντων και τους παράγοντες χωρικής διάρθρωσης της τουριστικής προσφοράς,  την οικονομική οργάνωση των επιχειρήσεων και των ενδιάμεσων του τουριστικού κυκλώματος.
  • Κατανοούν την οικονομική ανάλυση, τις συναλλαγματικές εισπράξεις και τις επιδράσεις στο ισοζύγιο πληρωμών.
  • Αναλύουν τις μεθόδους εκτίμησης και μέτρησης των επιδράσεων του τουρισμού.
  • Αναπτύξουν τις αναγκαίες γνώσεις σε θέματα του τουρισμού, των χαρακτηριστικών του και των τουριστικών επιχειρήσεων.
  • Αποκτήσουν τις αναγκαίες δεξιότητες για να υποστηρίζουν τους φορείς και τις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα.
  • Αναπτύξουν τις αναγκαίες γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα εθνικού και διεθνούς τουριστικού περιβάλλοντος, για περαιτέρω σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Διαχρονική επισκόπηση του τουριστικού φαινομένου.
  2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις.
  3. Θεωρίες της τουριστικής ζήτησης – τουριστικές ροές.
  4. Εποχικότητα και καθοριστικοί παράγοντες της τουριστικής ζήτησης.
  5. Τυπολογίες, προβλέψεις και τάσεις.
  6. Το τουριστικό προϊόν και τα χαρακτηριστικά του.
  7. Σύγχρονοι τύποι προϊόντων και χωρική διάρθρωση της τουριστικής προσφοράς.
  8. Οικονομική οργάνωση επιχειρήσεων και οι ενδιάμεσοι του τουριστικού κυκλώματος.
  9. Οικονομική ανάλυση, συναλλαγματικές εισπράξεις και οι επιδράσεις στο ισοζύγιο πληρωμών.
  10. Κατανάλωση, παραγωγή, προστιθέμενη αξία και πληθωριστικές τάσεις.
  11. Επενδύσεις, απασχόληση και ο μακροοικονομικός ρόλος του κράτους.
  12. Μέθοδοι εκτίμησης και μέτρησης των επιδράσεων του τουρισμού.
  13. Σύνοψη, Επανάληψη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη, Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις  κρίσεως.
  • Επίλυση προβλημάτων συσχέτισης .
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.

ΙΙ. Εξέταση εργασίας, εργαστηριακών ασκήσεων (40%)

Σε κάθε ερώτηση / άσκηση προσδιορίζονται  το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Λαγός, Δ. (2005). Τουριστική οικονομική, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.
  2. Βαρβαρέσος, Σ. (2008). Οικονομική του Τουρισμού, Εννοιολογικές, Θεωρητικές και Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις, Εκδόσεις Προπομπός, Αθήνα.
  3. Frechtling, D. (2012). Forecasting Tourism Demand, Routledge, Oxford.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Tourism Economics.
  2. Tourism Management.
  3. Journal of Hospitality & Tourism Research.