ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διεθνές Εμπόριο και Άμεσες Ξένες Επενδύσεις

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 801 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Διεθνές Εμπόριο και Άμεσες Ξένες Επενδύσεις
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Γενική επιδίωξη του μαθήματος είναι κατανόηση και η γνώση του διεθνούς  εμπορίου και των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (ΑΞΕ). Ειδικότερα με τις διαλέξεις και τις μελέτες περιπτώσεων στις ασκήσεις πράξεις στόχος είναι να γνωρίσουν και να αναλύουν  τα είδη των διεθνών συναλλαγών και ειδικότερα τις εξαγωγές τις εισαγωγές και τις ξένες επενδύσεις.

Επίσης, να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τη γνώση και την κατανόηση στα θέματα του διεθνούς εμπορίου και των ΑΞΕ, κατά την επαγγελματική ενασχόληση σε εξωστρεφείς φορείς και επιχειρήσεις  και να έχουν την  ικανότητα  ανάπτυξης και υποστήριξης επιχειρημάτων για την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με το διεθνές οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον.

Τέλος, να έχουν την ικανότητα να συγκεντρώνουν, να αναλύουν και να ερμηνεύουν εκθέσεις, μελέτες και ποσοτικά δεδομένα σχετικά με το διεθνές εμπόριο και τις ΑΞΕ και να διαμορφώνουν κρίσεις σε συναφή οικονομικά και επιστημονικά θέματα, καθώς και να είναι σε θέση να παρουσιάζουν και υποστηρίζουν δεδομένα, ιδέες, προβλήματα και λύσεις σε ειδικευμένο και μη εξειδικευμένο κοινό.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν τα είδη των διεθνών συναλλαγών, το εξωτερικό εμπόριο: εξαγωγές – εισαγωγές. Τους δείκτες μελέτης του εξωτερικού εμπορίου και το Δίκαιο Εμπόριο.
  • Γνωρίζουν το εξωτερικό εμπόριο της Ελλάδας και τα βασικά χαρακτηριστικά του.
  • Κατανοούν  τις Επιχειρηματικές Εξαγωγές: Σημασία, Μέθοδοι και Διαδικασία.
  • Αναλύουν και ερμηνεύουν τις διεθνείς εμπορικές, επενδυτικές και ειδικότερα ότι έχει σχέση με το εξωτερικό εμπόριο και τις ξένες επενδύσεις.
  • Αξιολογούν και να συνθέτουν εκθέσεις και αναλύσεις που αναφέρονται σε θέματα διεθνούς εμπορίου και ΑΞΕ.
  • Αποκτήσουν τις αναγκαίες δεξιότητες για να υποστηρίζουν τον εξωστρεφή προσανατολισμό φορέων και επιχειρήσεων.
  • Αναπτύξουν τις αναγκαίες δεξιότητες απόκτησης γνώσεων για περαιτέρω σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η έννοια και τα είδη των διεθνών συναλλαγών.
  2. Δείκτες μελέτης του εξωτερικού εμπορίου, Όροι Εμπορίου.
  3. Το παγκόσμιο εμπόριο, Δίκαιο Εμπόριο.
  4. Το εξωτερικό εμπόριο της Ελλάδας και τα βασικά χαρακτηριστικά του.
  5. Επιχειρηματικές Εξαγωγές: Σημασία, Μέθοδοι και Διαδικασία.
  6. Ασφάλιση Εξαγωγικών Πιστώσεων, Διεθνείς κανονισμοί και πληρωμές. Βασικά Πιστοποιητικά Εξαγωγών.
  7. Οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (ΑΞΕ) και η σημασία τους.
  8. Παράγοντες προσέλκυσης των ΑΞΕ.
  9. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της διεθνοποίησης της παραγωγής μέσω των πολυεθνικών επιχειρήσεων και των ‘Άμεσων Ξένων Επενδύσεων.
  10. Οι Πολυεθνικές Επιχειρήσεις.
  11. Επιχειρηματικές στρατηγικές των επιχειρήσεων στα πλαίσια του διεθνούς επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
  12. Η Ελλάδα ως χώρα υποδοχής και προέλευσης ΑΞΕ.
  13. Σύνοψη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη, Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

I. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις  κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Εργασία 40% του βαθμού.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται  το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαγούλιος Γιώργος, Προσεγγίσεις σε θέματα της Διεθνούς και Ευρωπαϊκής Οικονομικής Συνεργασίας, Εκδ. Β΄ Δ. Σφακιανάκη, Θεσσαλονίκη 2006.
  2. Ι. Χατζηδημητρίου, Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες, εκδ. ΑΝΙΚΟΥΛΑ, 2003.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Business and Economics.