ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βιομηχανική Οργάνωση και Πολιτική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 803 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Βιομηχανική Οργάνωση και Πολιτική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η ανάπτυξη του δευτερογενή τομέα (βιομηχανία), αποτελεί σημαντικό μοχλό ανάπτυξης της συνολικής οικονομίας.

Συνεπώς ο φοιτητής θα πρέπει να :

  • Κατανοήσει τις σχέσεις ανάπτυξης της συνολικής οικονομίας και της ανάπτυξης της βιομηχανίας.
  • Κατανοήσει τις έννοιες της επιχειρηματικής στρατηγικής, τόσο ως προς την αντιμετώπιση ζητημάτων που σχετίζονται με το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης, όσο και ως προς την εσωτερική οργάνωση αυτής.
  • Κατανοήσει τη σημασία που διαδραματίζουν στην αποτελεσματική λειτουργία, η κατάλληλη οργάνωση και υποκίνηση του ανθρώπινου κεφαλαίου στην επιχείρηση.
  • Κατανοήσει τις σύγχρονες δομές αγοράς που χαρακτηρίζονται από την παρουσία μονοπωλιακής – ολιγοπωλιακής δύναμης, τη διαμόρφωση στρατηγικής γραμμικής και μη γραμμικής τιμολόγησης εκ μέρους των επιχειρήσεων, τη μέτρηση της μονοπωλιακής δύναμης και της συγκέντρωσης σε έναν κλάδο, τις κάθετες και οριζόντιες συγχωνεύσεις – εξαγορές, καθώς και τις επιπτώσεις τους στην δομή της αγοράς και στο βαθμό μονοπωλιακής δύναμης.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Βασικές έννοιες στη βιομηχανική οργάνωση και πολιτική. Γενικές αρχές οργάνωσης βιομηχανικών μονάδων.
  2. Ορισμός αγορών και ταξινόμηση βιομηχανικών μονάδων. Οργάνωση και διοίκηση βιομηχανικών μονάδων. Σύγχρονες προσεγγίσεις. Μοντέλα
  3. Συνάρτηση παραγωγής – κόστος παραγωγής και αποφάσεις παραγωγής. Τεχνολογική πρόοδος και κόστος παραγωγής. Μορφές αγορών. Μονοπώλια – ολιγοπώλια – ελεύθερος ανταγωνισμός. Διαμόρφωση τιμών σε συνθήκες ολιγοπωλίου.
  4. Συγκέντρωση και δύναμη αγοράς. Διαμόρφωση τιμών σε συνθήκες ολιγοπωλίου – μονοπωλίου – αβεβαιότητας. Υποδείγματα ολιγοπωλίου κατά Cournot, Stackelberg, Βetrand.
  5. Κατάκτηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά – παγκοσμιοποίηση βιομηχανικών αγορών. Απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στην αγορά. Μοντέλα ανταγωνιστικότητας.
  6. Θεωρία παιγνίων – συμπαιγνιών και στρατηγικές ανταγωνιστικότητας επιχειρήσεων.
  7. Στρατηγικές συνέργιες – συγχωνεύσεις – εξαγορές και διαμόρφωση οικονομιών κλίμακας και ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
  8. Industry0: Δομή – στοιχεία και χαρακτηριστικά σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης των αγορών. Νεοφυείς επιχειρήσεις – συστάδες επιχειρήσεων.
  9. Καινοτομίες και μοντέλα καινοτομιών, ιδιαίτερα στον τομέα της βιομηχανίας.
  10. Διπλώματα ευρεσιτεχνίας – πολιτική πατεντών  και κατάκτηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά.
  11. Διακλαδικά και ενδοκλαδικά δίκτυα συνεργασίας βιομηχανικών μονάδων.
  12. Ευρωπαϊκή βιομηχανική πολιτική και εθνική βιομηχανική πολιτική. Αναπτυξιακός νόμος και επιδοτήσεις στο δευτερογενή τομέα.
  13. Σύνοψη, Επανάληψη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη, Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Παρουσιάσεις με Power Point.
  • Πηγές στο Internet.
  • Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με φοιτητές.
  • Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία με φοιτητές .
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτές Εξετάσεις που περιλαμβάνουν:

  •            Ερωτήσεις – Ασκήσεις  Ανάπτυξης.

Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Κατσουλάκος, Ι. (2015). Θεωρία Βιομηχανικής Οργάνωσης, Εκδόσεις Δαρδανος, Αθήνα.
  2. Φώτης, Π. (2013). Βιομηχανική Οργάνωση και Πολιτική Ανταγωνισμού, Εκδόσεις Προπομπός, Αθήνα.
  3. Ζαρωτιάδης, Γ., Μάρδας, Δ. (2017). Βιομηχανική Ανάπτυξη & Βιομηχανική πολιτική στη Διεθνή Πραγματικότητα, Εκδόσεις Ζυγός, Θεσσαλονίκη.
  4. Φαφαλιου, Ε., Πολέμης, Μ.(2016). Σύγχρονα Θέματα Βιομηχανικής Πολιτικής, Εκδόσεις Μπένου, Αθήνα.
  5. Cabral, L. (2018). Βιομηχανική Οργάνωση, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.
  6. Belleflamme, P., Peitz, M. (2016). Βιομηχανική Οργάνωση: Αγορές και Στρατηγικές, Εκδόσεις Σοφία, Θεσσαλονίκη.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. The Journal of Industrial Economics.
  2. Journal of Industrial and Business Economics.