ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οικονομικά του Περιβάλλοντος

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 804 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οικονομικά του Περιβάλλοντος
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις 3 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος η παρουσίαση και γνώση των θεμάτων που έχουν σχέση με την οικονομική των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος,  την οικονομική θεωρία για τη διαχείριση και προστασία του περιβάλλοντος, καθώς και την έννοια της διατηρήσιμης (αειφορικής) ανάπτυξης. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες στη διαχείριση, από οικονομικής σκοπιάς, των πολιτικών για την χρήση των φυσικών πόρων και την προστασία του περιβάλλοντος. Πιο συγκεκριμένα:

Αρχικά παρουσιάζονται οι αρχές της οικονομικής του περιβάλλοντος (συμπεριλαμβανομένης της ανάλυσης κόστους – οφέλους) και στη συνέχεια πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στις αρχές χρήσης των ανανεώσιμων – εξαντλήσιμων πόρων, αλλά και στον σχεδιασμό περιβαλλοντικής πολιτικής σε ζητήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ρύπανσης των υδάτων. Τέλος, επιχειρείται μια σύντομη αναφορά στο ευρύτερο θέμα της σχέσης ανάπτυξης περιβάλλοντος και ισότητας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν το περιεχόμενο της επιστήμης του περιβάλλοντος και του ευρύτερου γνωστικού πεδίου οικονομία, περιβάλλον και βιώσιμη ανάπτυξη.
  • Γνωρίζουν τις μεθόδους αξιολόγησης του περιβάλλοντος.
  • Κατανοούν  τα οικονομικά κίνητρα επίτευξης περιβαλλοντικών στόχων.
  • Αναλύουν και ερμηνεύουν τα εναλλακτικά κριτήρια αξιολόγησης πιθανών μέτρων περιβαλλοντικής πολιτικής, καθώς και τις ανανεώσιμες και εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
  • Αξιολογούν και να συνθέτουν εκθέσεις και αναλύσεις σχετικές με τα οικονομικά του περιβάλλοντος.
  • Αποκτήσουν τις αναγκαίες γνώσεις και δεξιότητες  για τα οικονομικά της κλιματικής μεταβολής στην Ελλάδα.
  • Αναπτύξουν τις αναγκαίες δεξιότητες σε θέματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και του διεθνούς πλαισίου, για περαιτέρω σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Τα Οικονομικά του περιβάλλοντος: Γενική επισκόπηση.
  2. Οικονομία, περιβάλλον και βιώσιμη ανάπτυξη. Δυναμική αποτελεσματικότητα και διατηρήσιμη ανάπτυξη.
  3. Μέθοδοι αξιολόγησης του περιβάλλοντος (μέθοδος της υποθετικής αξιολόγησης, ανάλυση αγορών ωφέλιμων χαρακτηριστικών, ανάλυση κόστους ταξιδιού).
  4. Οικονομικά κίνητρα επίτευξης περιβαλλοντικών στόχων. Περιβαλλοντικοί φόροι, δικαιώματα (άδειες) ρύπανσης, κανόνες υπαιτιότητας και η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».
  5. Εναλλακτικά κριτήρια αξιολόγησης πιθανών μέτρων πολιτικής. Μεγιστοποίηση της κοινωνικής ευημερίας. Ελαχιστοποίηση του κόστους ελέγχου. Κατανομή των οικονομικών επιπτώσεων. Συμβολικό αποτύπωμα των μέτρων πολιτικής.
  6. 6. Μέτρα περιβαλλοντικής πολιτικής. Αποτελεσματικά και μη αποτελεσματικά μέσα πολιτικής.
  7. Η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας στην Ελλάδα.
  8. Ανανεώσιμες  και εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
  9. Τα οικονομικά της κλιματικής μεταβολής στην Ελλάδα.
  10. Από τη συνθήκη του Κιότο στη συνθήκη του Παρισιού. Χάρτης πορείας για τη μετάβαση σε μια ανταγωνιστική οικονομία χαμηλών επιπέδων ανθρακούχων εκπομπών το 2050.
  11. Συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης. Άριστη διαχείριση φυσικών πόρων.
  12. Άλλα περιβαλλοντικά θέματα.
  13. Σύνοψη, Επανάληψη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βλάχου, Α. (2001). Περιβάλλον και Φυσικοί Πόροι – Οικονομική Θεωρία και Πολιτική, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.
  2. Tietenberg, T., Lewis, L. (2010). Οικονομική Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, Εκδόσεις Gutenberg. Αθήνα.
  3. Field, B., Field, M. (2020), Οικονομικά του Περιβάλλοντος, Εκδόσεις Broken Hill, Λευκωσία.
  4. Χάλκος, Γ. (2016), Οικονομική Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος, Εκδόσεις Δίσιγμα, Θεσσαλονίκη.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Renewable Energy.
  2. International Journal of Green Energy.
  3. Environmental Science and Pollution Research.