ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 851 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=971

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η κοινωνική ευθύνη των οικονομικών και όχι μόνο οντοτήτων, είναι ένα δυναμικό και συνεχώς βελτιούμενο επιστημονικό πεδίο έρευνας με μεγάλη σημασία και βαρύτητα στην επιχειρηματική και όχι μόνο πρακτική. Αποτελεί κατ’ εξοχήν  αντικείμενο  του κλάδου των οικονομικών επιστημών (ως αυτοτελές πλέον πεδίο έρευνας) όπου προσεγγίζονται και αναλύονται ζητήματα και προσφέρονται γνώσεις και διαμόρφωση καλών πρακτικών, ως εφόδια για τον οικονομολόγο του μέλλοντος.

Στο μάθημα αυτό μελετώνται τα βασικά ζητήματα διαμόρφωσης ισόρροπων σχέσεων μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών μιας οικονομικής οντότητας (Shareholders και Stakeholders), και πώς μέσα από αυτή τη δυναμική και ανταγωνιστική σχέση θα διαμορφωθούν ισορροπίες σχέσεων (οικονομικές οντότητες – κοινωνία – περιβάλλον). Η τήρηση και ο σεβασμός αρχών ΕΚΕ εκ μέρους των οικονομικών και όχι μόνο οντοτήτων, αποτελεί πλέον δεξαμενή άντλησης συγκριτικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων για τις επιχειρήσεις, καθότι με τον τρόπο αυτό αποκτούν την εμπιστοσύνη των εργαζομένων, των καταναλωτών και της κοινωνίας με σεβασμό πάντα στο περιβάλλον. Οι παραπάνω αποτελούν τα δυναμικά ενδιαφερόμενα μέρη του μικρο-, και μακρο-περιβάλλοντος των οικονομικών οντοτήτων.

Με το πέρας των μαθημάτων οι φοιτητές πρέπει να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τους βασικούς προβληματισμούς της κοινωνικά υπεύθυνης λειτουργίας των επιχειρήσεων και όχι μόνο, της ηθικής συμπεριφοράς και της ορθολογικότητας στη λήψη των αποφάσεων. Να εκτιμούν και να σέβονται τη σημασία της ηθικότητας στην επιχειρηματική τακτική και πολιτική δραστηριότητα. Θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με τα ηθικά προβλήματα της επιχειρηματικής δράσης, αλλά και με τον κλάδο της επιχειρηματικής ηθικής, ως ιστορικό φαινόμενο που αναδύθηκε μαζί με τον γιγαντισμό των ανωνύμων εταιρειών. Θα  πρέπει  να  είναι  σε  θέση  να  εκτιμούν  τις  παραμέτρους  των διαφόρων σύνθετων προβλημάτων που συναρτώνται με τις επιχειρηματικές αποφάσεις ή ανακύπτουν στο χώρο εργασίας, και να ανταποκρίνονται με συναίσθηση της ευθύνης τους σε αυτά.

Ο Οικονομολόγος του μέλλοντος οφείλει να έχει υψηλό αίσθημα ατομικής και κοινωνικής ευθύνης, υπευθυνότητας, να λειτουργεί και να αποφασίζει μέσα σε σύνθετα, περίπλοκα και πολύπλοκα περιβάλλοντα και να υποτάσσει τις εξελίξεις της Επιστήμης και της Τεχνολογίας στο κοινωνικά καλό. Ευθύνη και υπευθυνότητα απαιτούνται σε όλες τις αποφάσεις και δράσεις ατόμων και ομάδων σε όλα τα επιστημονικά πεδία.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Γενικές ικανότητες.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εργασία σε Διεθνές περιβάλλον.
  • Λήψη Αποφάσεων.
  • Προαγωγή της Ελεύθερης, δημιουργική, κριτικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. EKE ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η επιχείρηση ως υπεύθυνος παράγων δράσης σε παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Δομές – μηχανισμοί δημιουργίας – προέλευση και απόκτηση – συγκριτικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων: Market-based-View, Resources-based-View, Shareholder Value Concept, Stakeholder Value Concept.
  2. Εννοιολογική προσέγγιση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και βασικοί συντελεστές της. Εντοπισμός, περιγραφή, Τυπολόγιο των ενδιαφερομένων μερών. Stakeholder Management και αναγκαιότητα προσανατολισμού σε αυτό. Ανάλυση και αξιολόγηση των διαφόρων Stakeholder.
  3. Σχέση Stakeholder και ΕΚΕ. Stakeholder και βιωσιμότητα των Επιχειρήσεων. Κλασσική vs Αειφόρος ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Επικοινωνία ΕΚΕ και στρατηγικές της στο μέλλον.
  4. Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην ΕΕ και στον κόσμο. Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην Ελλάδα.
  5. Μοντέλα ΕΚΕ: Μ. Friedman, Davis Keith, E. Freeman, A.B. Carroll etc. ΕΚΕ και αειφόρος – βιώσιμη ανάπτυξη.
  6. Στόχοι του OHE για βιώσιμη ανάπτυξη. Πολιτικές ΕΚΕ για το φυσικό περιβάλλον. Κυκλική οικονομία. ΕΚΕ και επιχειρηματικές αξίες.
  7. Sponsoring, Χορηγίες, Φιλανθρωπίες, Εθελοντισμός ως έκφραση κοινωνικής ευθύνης.
  8. Εταιρική Διακυβέρνηση – Corporate Citizenship: Έννοια, Ορισμοί, Στόχοι. Λογοδοσία και Κοινωνική Λογοδοσία στις Επιχειρήσεις, Οργανισμούς και στα Πανεπιστήμια.
  9. Ηθική Διάσταση της ΕΚΕ. Ηθικοί κανόνες και διλήμματα στο Management, το Marketing, Logistics κ.λπ. Κώδικες Ηθικής συμπεριφοράς και δεοντολογίας: Code of Ethics, Code of Conduct, Compliance, Best Practice.
  10. Συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και διασφάλισης ποιότητας στην ΕΚΕ. Πρότυπα Ποιότητας ΕΚΕ (ISO 26000, ISO 14001, ISO 9001, ΕMAS κ.λπ.). ΕΚΕ και μορφές επικοινώνησή της.
  11. ΕΚΕ και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. ΕΚΕ στον χώρο της Δημοσιογραφίας. Πληροφόρηση και Παραπληροφόρηση στα new media. Fake News.
  12. Δημοσιογραφική ηθική και κώδικες δεοντολογίας: Δείκτες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, Δείκτης Εταιρικής Υπευθυνότητας κ.λπ.
  13. ΕΚΕ και κλιματική κρίση: Το μέλλον δράσεων ΕΚΕ: Η επιχείρηση που μαθαίνει. Ζητήματα οικονομικής ανάπτυξης και κλιματικής κρίσης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στο Αμφιθέατρο, Πρόσωπο με Πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογίας και ανάλυσης Case Study13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%)

  1. Ερωτήσεις κρίσεως.
  2. Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  3. Ερωτήσεις σύνθετης ανάπτυξης.

ΙΙ. Εργασία (προαιρετική) 40% του βαθμού.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαντζάρης Γιάννης, Κοινωνική Ευθύνη Επιχειρήσεων και Οργανισμών: Μια στρατηγική προσέγγιση, Εκδόσεις Λογισμός, Θεσσαλονίκη 2022, ISBN 9786188496729.
  2. Blowfield Michael, Murray Alan, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, ISBN: 9789925588237, Εκδότης  Broken Hill Publishers Ltd, 2021.
  3. Haski-Leventhal Debbie, Κωνσταντίνος Μανασάκης, Γεώργιος Θερίου (επιμέλεια), Στρατηγική Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Έκδοση: 1η, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 2018.
  4. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΣΠΡΙΔΗΣ, ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ – Η ΟΨΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ, Διαθέτης (Εκδότης): Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα – Αποθετήριο Κάλλιπος, Έκδοση: 1/2016.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Corporate Social Responsibility (JCSR), Springer Verlag.
  2. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Wiley Online Library.
  3. Business Ethics: A European Review.