Πληροφοριακά Συστήματα

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Βασικές έννοιες, Δεδομένα – Πληροφορία – Γνώση, Συστημική θεωρία, οι διαστάσεις των Π.Σ.
  2. Κατηγορίες και τύποι Π.Σ.
  3. Ο ρόλος των Π.Σ. στους οργανισμούς, Αξιολόγηση, Αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα, ποιότητα δεδομένων.
  4. Επιχειρηματικές διαδικασίες, οργανωσιακό και τεχνολογικό περιβάλλον.
  5. Υποδομές Π.Σ. Ι.
  6. Υποδομές Π.Σ. ΙΙ.
  7. Οργάνωση και Διοίκηση Π.Σ., Στρατηγικές απόκτησης.
  8. ERP.
  9. CRM, SCM.
  10. Είδη αποφάσεων, Συστήματα υποστήριξης αποφάσεων – επιτελικών στελεχών.
  11. Ευπάθειες, ασφάλεια, τρόποι αντιμετώπισης.
  12. Παρουσίαση εργασιών.
  13. Επαναληπτικό Μάθημα.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι σύγχρονες επιχειρήσεις έχουν εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την τεχνολογία. Η χρήση των νέων τεχνολογιών δίνει σε όλες τις επιχειρήσεις σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ενώ αντίθετα η έλλειψη των νέων τεχνολογιών μπορεί να αποβεί μοιραία για μια επιχείρηση και να αποφέρει ακόμα και την λήξη της. Για να παραμείνουν λοιπόν στο προσκήνιο οι επιχειρήσεις, επενδύουν σε διάφορα Πληροφοριακά Συστήματα που βοηθάνε όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά γενικότερα στην διοίκηση όλης της επιχείρησης. Γενική επιδίωξη του μαθήματος είναι κατανόηση και η γνώση τόσο των Πληροφοριακών συστημάτων όσο και του οικονομικού περιβάλλοντος, των σύγχρονων εξελίξεων των νέων Τεχνολογιών στην Πληροφορική όσον αφορά την Ελλάδα αλλά και το διεθνές περιβάλλον.

Με τις διαλέξεις και τις μελέτες περιπτώσεων στις ασκήσεις πράξεις στόχος είναι να γνωρίσουν και να αναλύουν την ελληνική οικονομική και επιχειρηματική πραγματικότητα, με την χρήση Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων Διαχείρισης Επιχειρηματικών Πόρων (E.R.P.) αλλά και CRM, DSS κλπ τα οποία κατέχουν το σκήπτρο των νέων τεχνολογιών αφού μπορούν να διαχειριστούν κάθε επιχείρηση, εξ ολοκλήρου και με μεγάλη επιτυχία.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές και φοιτήτριες θα:

  • Ορίζουν τι είναι πληροφοριακό σύστημα, να διαχωρίζουν τις έννοιες δεδομένα, πληροφορία και γνώση, να αναλύουν το πληροφοριακό σύστημα με συστημική προσέγγιση, να εξηγούν και αναλύουν τη θεώρηση των πληροφοριακών συστημάτων ως κοινωνικοτεχνικά συστήματα.
  • Διακρίνουν τις διαστάσεις των πληροφοριακών συστημάτων, οργανωσιακή, διοικητική και τεχνολογική, να διακρίνουν και αναλύουν τα διαφορετικά είδη πληροφοριακών συστημάτων σύμφωνα με το επίπεδο διοίκησης του οργανισμού .
  • Περιγράφουν το ρόλο των πληροφοριακών συστημάτων στο σύγχρονο οργανισμό, να αναλύουν την αξία που μπορεί να προσφέρουν τα πληροφοριακά συστήματα σε έναν οργανισμό, να εξηγούν την έννοια της επιχειρηματικής διαδικασίας και τα είδη τους, να περιγράφουν το περιβάλλον λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων, να αναλύουν την έννοια της υποδομής πληροφοριακής τεχνολογίας, να περιγράφουν και να αξιολογούν τις τεχνολογίες, υφιστάμενες και αναδυόμενες, που αποτελούν υποδομή για τα πληροφοριακά συστήματα.
  • Διακρίνουν κατηγορίες οργάνωσης, ορίζουν την έννοια της διοίκησης των πληροφοριακών συστημάτων, εξηγούν την έννοια των επιχειρηματικών πληροφοριακών συστημάτων, αναλύουν τα συστήματα προγραμματισμού επιχειρηματικών πόρων (ERP), τα συστήματα διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας (SCM) και τα συστήματα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM), να περιγράφουν τη σχέση ανάμεσα στα πληροφοριακά συστήματα και τη στρατηγική ενός οργανισμού.
  • Αναλύουν τα είδη των αποφάσεων σε δομημένες, ημιδομημένες και αδόμητες, διακρίνουν τις αποφάσεις σε αποφάσεις στρατηγικού σχεδιασμού, αποφάσεις διοικητικού ελέγχου και αποφάσεις επιχειρησιακού ελέγχου, ορίζουν τα συστήματα διοικητικής πληροφόρησης και τα πληροφοριακά συστήματα υποστήριξης αποφάσεων.
  • Εξηγούν την έννοια της ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων, αναγνωρίζουν τους κινδύνους από τους οποίους απειλείται, διακρίνουν τα διάφορα είδη ευπαθειών, απειλών και επιθέσεων, αναγνωρίζουν και αξιολογούν τις απαιτήσεις ασφάλειας που πρέπει να πληρούνται, περιγράφουν και αξιολογούν τις τεχνολογίες, τις εφαρμογές και τα συστήματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μηχανισμοί ασφάλειας

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις –Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής
  • Ασκήσεις εφαρμογής

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
1. Κεχρής Ε., Σχεσιακές Βάσεις Δεδομένων, Νέα αναθεωρημένη έκδοση, Κριτική 2015.
2. GARCIA-MOLINA, ULLMAN, WIDOM, ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΒΑΣΕΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (ΣΕ ΕΝΑΝ ΤΟΜΟ),
ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ & ΕΡΕΥΝΑΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ, 2012