Ιστορία Οικονομικών Θεωριών
Γενικά
- Κωδικός: 403
- Εξάμηνο: 4ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Γενικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις (3)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=650
- Διδάσκοντες: Παζάρσκης Μιχαήλ
- Πρόγραμμα Εξετάσεων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Εισαγωγή.
- Απαρχές της Οικονομικής Θεωρίας.
- Ο Πλούτος των Εθνών του Adam Smith.
- Οι Αρχές της Πολιτικής Οικονομίας του David Ricardo.
- Το Κεφάλαιο του Marx.
- Η Δομή της Κλασικής Θεωρίας.
- Η Δομή της Νεοκλασικής Θεωρίας.
- Η Γενική Θεωρία του J. M. Keynes.
- Τα Κεϋνσιανά Οικονομικά.
- Ο Μονεταρισμός του M. Friedman.
- Η Νέα Κλασική προσέγγιση.
- Η Προσέγγιση των Πραγματικών Επιχειρηματικών Κύκλων.
- Η Νέα Κεϋνσιανή Προσέγγιση.
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση, ανάλυση και κριτική αξιολόγηση των διαφόρων σχολών οικονομικής σκέψης ξεκινώντας από τους μερκαντιλιστές και τους φυσιοκράτες και συνεχίζοντας με τον Σμιθ και τον Ρικάρντο. Επίσης, τα οικονομικά του Μαρξ, η κλασική προσέγγιση και τα νεοκλασικά οικονομικά, καθώς τα Κεϋνσιανά Οικονομικά και ο Μονεταρισμός του M. Friedman.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν τις σχολές οικονομικής σκέψης στην ιστορική διαδρομή και διάστασή τους.
- Κατανοούν τα θέματα που αφορούν στα νεοκλασικά οικονομικά, τα Κεϋνσιανά Οικονομικά και τον μονεταρισμό του M. Friedman.
- Αναλύουν και ερμηνεύουν τις θεωρίες των μερκαντιλιστών, των φυσιοκρατών, του Σμιθ και του Ρικάρντο.
- Ερμηνεύουν τα βασικά υποδείγματα των οικονομικών θεωριών.
- Αξιολογούν και να συνθέτουν εκθέσεις και αναλύσεις που αναφέρονται σα θέματα ιστορίας της οικονομικής σκέψης.
- Αποκτήσουν τις αναγκαίες δεξιότητες για να υποστηρίζουν και συγκρίνουν παλαιότερες και σύγχρονες οικονομικές θεωρίες.
- Αναπτύξουν τις αναγκαίες γνώσεις και δεξιότητες, για περαιτέρω σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Λήψη αποφάσεων.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 26 |
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης | 13 |
Συγγραφή Εργασίας | 20 |
Αυτοτελής Μελέτη | 66 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις κρίσεως.
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
- Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
- Ασκήσεις εφαρμογής.
Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- RUBIN IL’JIC ISSAK, ΙΣΤΟΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ, Εκδόσεις Κριτική.
- ΧΟΥΜΑΝΙΔΗΣ Θ. ΛΑΖΑΡΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΜΑΣ, Σύγχρονη Εκδοτική.