Οικονομικές Μελέτες και Έρευνες

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  1. Έννοια και σκοπός των Μελετών.
  2. Οικονομικοτεχνικές Μελέτες του Αναπτυξιακού Νόμου, Μελέτες Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Μελέτες Σκοπιμότητας Επενδύσεων, Μελέτες Βιωσιμότητας.
  3. Επιχειρηματικά Σχέδια,  Κλαδικές Μελέτες,  Μελέτες Αγοράς,  Μελέτες Τοπικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Επιχειρησιακά Προγράμματα.
  4. Οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις σε Ελλάδα και ΕΕ.
  5. Κίνητρα και πηγές  χρηματοδότησης επενδύσεων.
  6. Αναπτυξιακός Νόμος, χρηματοδοτούμενα επενδυτικά σχέδια, κίνητρα, επιλέξιμες επενδύσεις.
  7. Προϋποθέσεις υπαγωγής ΕΣ στον αναπτυξιακό νόμο, κριτήρια αξιολόγησης, υποχρεώσεις επενδυτών.
  8. Συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ προγράμματα.
  9. Γ ΚΠΣ
  10. ΕΣΠΑ 2007-2013.
  11. ΕΣΠΑ 2014-2020.
  12. Διαδικασία υπαγωγής επιχειρήσεων και φορέων σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
  13. Σύνοψη – Συμπεράσματα.

Εργαστηριακές Ασκήσεις:

  1. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου: ο φορέας της επένδυσης.
  2. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου: περιγραφή του επενδυτικού σχεδίου.
  3. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου: Τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της επένδυσης.
  4. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου: Κόστος επένδυσης.
  5. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου:  χρηματοδοτικό σχήμα της επένδυσης.
  6. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου: στοιχεία του κλάδου, κλαδική ανάλυση.
  7. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου: προβλεπόμενα οικονομικά στοιχεία της επένδυσης.
  8. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου: Δείκτες βιωσιμότητας & αποδοτικότητας της επένδυσης.
  9. Υπόδειγμα της Μελέτης του Αναπτυξιακού Νόμου: τα κριτήρια αξιολόγησης της επένδυσης.
  10. Υπόδειγμα Επιχειρηματικού Σχεδίου.
  11. Υπόδειγμα Τεχνικών Δελτίων Έργων.
  12. Υπόδειγμα Τεχνικών Δελτίων Υποέργων.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι φοιτητές τα σχετικά με τις οικονομοτεχνικές μελέτες θεωρητικά θέματα, όπως έννοια και βασικά είδη οικονομοτεχνικών μελετών. Ειδικότερα:

  • Να κατανοούν τη διαδικασία συμμετοχής μιας επιχείρησης σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα και σε όλα τα στάδιά της.
  • Να έχουν την ικανότητα να διερευνούν τις πηγές χρηματοδότησης ανάλογα με τον κλάδο και το μέγεθος της επιχείρησης κατά την επαγγελματική τους δραστηριότητα ως μελετητές ή σύμβουλοι επιχειρήσεων.
  • Να είναι σε θέση να διερευνούν, συγκεντρώνουν, καταγράφουν και αναλύουν πληροφορίες και δεδομένα σχετικά με τις χρηματοδοτήσεις επενδυτικών σχεδίων, να επιλύουν παρεμφερή προβλήματα και να παρουσιάζουν παρόμοια θέματα σε κοινό εντός και εκτός της επιχείρησης.
  • Να αποκτήσουν τις δεξιότητες για την αξιοποίηση του διαδικτύου για τη διερεύνηση των προγραμμάτων και την ηλεκτρονική υποβολή των μελετών.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν την έννοια, το σκοπό, τις κατηγορίες και τα είδη των Μελετών. Τα χαρακτηριστικά των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων σε Ελλάδα και ΕΕ, τα κίνητρα και τις πηγές  χρηματοδότησης επενδύσεων. Τον Αναπτυξιακό Νόμο και τα Ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά Προγράμματα.
  • Διακρίνουν τα μεγέθη και τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων και με βάση αυτά να αναζητούν τις πηγές χρηματοδότησης.
  • Εφαρμόζουν τα κριτήρια και να εντοπίζουν τις δυνητικές πηγές χρηματοδότησης, γνωρίζοντας τα βασικά χρηματοδοτικά μέσα, όπως ο αναπτυξιακός νόμος και τα συγχρηματοδοτούμενα κοινοτικά προγράμματα.
  • Αποκτήσουν τις αναγκαίες γνώσεις δεξιότητες εφαρμογής για να συνθέτουν και να συντάξουν: Μελέτη του Αναπτυξιακού Νόμου. Επιχειρηματικό Σχέδιο. Τεχνικό Δελτίο Έργου και Υποέργου σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
  • Αξιολογούν τις μελέτες με βάση τα εφαρμοζόμενα κάθε φορά κριτήρια.
  • Αναπτύξουν τις αναγκαίες δεξιότητες απόκτησης γνώσεων, σε θέματα επενδυτικών σχεδίων και χρηματοδοτήσεών τους για περαιτέρω σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη, Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και  στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές Ασκήσεις σε υποδείγματα οικονομοτεχνικών μελετών26
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη78
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις  κρίσεως
  • Επίλυση προβλημάτων συσχέτισης .
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.

ΙΙ. Εργασία 40% του βαθμού.

Σε κάθε ερώτηση / άσκηση προσδιορίζονται  το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Μαγούλιος Γιώργος, Οικονομικοτεχνικές Μελέτες Εθνικών και Ευρωπαϊκών Χρηματοδοτικών Προγραμμάτων, Θεωρία και Πράξη, εκδ. Σφακιανάκη Δ., 2018.
  2. Νικολαϊδης Μιχαήλ, Εγχειρίδιο Εκπόνησης Οικονομοτεχνικών Μελετών, Εκδ. ΔΙΣΙΓΜΑ, 2010.