Βάσεις Δεδομένων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Βοηθήματα μνήμης, οργάνωση βοηθημάτων μνήμης.
  2. Αποθήκευση δεδομένων βασισμένη σε αρχεία, μειονεκτήματα και προτεινόμενες λύσεις.
  3. Η έννοια των Βάσεων Δεδομένων, πλεονεκτήματα.
  4. Βασικά μοντέλα δεδομένων.
  5. Λογικά μοντέλα, Διαγράμματα Οντοτήτων – Συσχετίσεων.
  6. Διαγράμματα Οντοτήτων συσχετίσεων (συνέχεια).
  7. Μοντέλα υλοποίησης, Σχεσιακό Μοντέλο.
  8. Σχεσιακό μοντέλο (συνέχεια).
  9. Αλγόριθμος μετατροπής Διαγράμματος Οντοτήτων – Συσχετίσεων σε Σχεσιακό Μοντέλο.
  10. Εφαρμογές σε μικρές βάσεις δεδομένων.
  11. Νεότερες εξελίξεις – Εφαρμογές σε λογιστικά και χρηματοοικονομικά περιβάλλοντα.
  12. Εφαρμογές με τη χρήση δωρεάν λογισμικού.
  13. Εισαγωγικά ζητήματα SQL.

Μαθησιακοί Στόχοι

Γενικός στόχος είναι του μαθήματος είναι η θεμελίωση της επιστήμης των βάσεων δεδομένων και αναλυτικότερα ο εμπλουτισμός των γνώσεων του φοιτητή με την αρχή της εννοιολογικής και λογικής μοντελοποίησης και σχεδιασμού των βάσεων δεδομένων, τις γλώσσες προγραμματισμού των βάσεων δεδομένων καθώς και με τις δυνατότητες υλοποίησης βάσεων δεδομένων που παρέχονται σήμερα από τα συστήματα διαχείρισης βάσεων δεδομένων. Το μάθημα έχει ως σκοπό να παρουσιάσει μία εισαγωγή στη θεωρία και τις εφαρμογές των σύγχρονων Βάσεων Δεδομένων. Ο φοιτητής θα αποκτήσει γνώσεις λειτουργίας των βάσεων δεδομένων, να διακρίνει τα πλεονεκτήματα των εφαρμογών που έχουν αναπτυχθεί σε περιβάλλον σχεσιακών βάσεων δεδομένων και να υλοποιεί επιχειρησιακές εφαρμογές. Ακόμη στόχος είναι να εμπλακούν οι φοιτητές σε συνεργατική σχεδίαση μιας βάσης δεδομένων κατά τη φάση εκπόνησης ομαδικών εργασιών.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές και φοιτήτριες θα πρέπει να:

  • Αναγνωρίζουν την ανάγκη οργάνωσης των δεδομένων σε δομημένη μορφή.
  • Διακρίνουν και διερευνούν τις δυνατότητες που προσφέρουν διάφορες μορφές οργάνωσης δεδομένων.
  • Αξιοποιούν εφαρμογές που οργανώνουν δεδομένα.
  • Εξετάζουν και παράγουν συλλογές δεδομένων με συγκεκριμένα πλεονεκτήματα.
  • Αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα της οργάνωσης των δεδομένων σε μορφή σχεσιακής βάσης δεδομένων.
  • Αναλύουν και σχεδιάζουν διαγράμματα οντοτήτων-συσχετίσεων μικρών οργανισμών και επιχειρήσεων.
  • Εφαρμόζουν αλγορίθμους μετατροπής διαγραμμάτων οντοτήτων συσχετίσεων σε σχεσιακούς πίνακες.
  • Δημιουργούν ή ανακατασκευάζουν βάσεις δεδομένων για συγκεκριμένα προβλήματα.
  • Αποκτούν δεξιότητες εφαρμογής και υλοποιούν βάσεις δεδομένων.
  • Αποκτούν γνώσεις σχεσιακής άλγεβρας και εφαρμόζουν τη γνώση στη δημιουργία ερωτημάτων σε σχεσιακές βάσεις δεδομένων.
  • Αναπτύσσουν περιβάλλοντα διεπαφής και αναφορών για βάσεις δεδομένων.
  • Αξιολογούν και συγκρίνουν διαφορετικές τεχνολογίες Συστημάτων Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Κεχρής Ε., Σχεσιακές Βάσεις Δεδομένων, Νέα αναθεωρημένη έκδοση, Κριτική 2015.
  2. GARCIA-MOLINA, ULLMAN, WIDOM, ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΒΑΣΕΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (ΣΕ ΕΝΑΝ ΤΟΜΟ), ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ & ΕΡΕΥΝΑΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ, 2012.