ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Marketing

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ School of Economics and Business Administration
ΤΜΗΜΑ Department of Economic Sciences
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Undergraduate
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 404 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4th
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Marketing
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Lectures and Practice work 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 General Background
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Greek
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=628

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

The purpose of the course is to make a first contact of the students with the mechanisms of action of this important business function.  Future graduates as executives of finance and not only entities have a multiple and complex role to play. They are not only the financial advisors of the entrepreneur or organizations, but they can become business executives or entrepreneurs themselves. Greek businesses with inherent weaknesses (small size, lack of organization, specialized staff, etc.) must develop actions making use of the particular abilities and skills of their staff and to shape into products and services those characteristics that are difficult to copy (quality, packaging, appropriate sensory dynamics, etc.). The Marketing course offers them the opportunity to develop knowledge and skills to fulfill this role. Through research of the market (goods and services), knowledge of the particular dynamics of the business and a good Marketing plan, he will be able to make proposals for the development of actions in areas where Marketing opens up new avenues (4Ps of Marketing). An attempt is made for the student to understand the necessity of extroverted action of economic entities. In the direction of the implementation of this strategy there is no better method and irreplaceable experience than the availability of their goods and services in competitive environments. The value of the business is shaped by the value recognized by the customer, the supplier and the market in general.

With the project assigned to the students, we aim to acquaint the students with the mechanisms of Marketing, the use of its various tools, the acquisition of the ability to analyze issues related to the application of Marketing tools and the realization of the goals of finance and not only entities.

After successfully compLetion of  the course, the student should be able to:

  • Know the modern trends in the science of Marketing and how this contributes to shaping conditions for the competitiveness of businesses.
  • Understand in a rational and efficient way issues related to the Micro- and Macro-environment of the business and to draw conclusions from the way it operates.
  • Approach, understand and analyze issues, which help the company in the formulation of the Marketing-plan, in the context of the competitive market.
  • Formulate market research questionnaires and analyze, synthesize and apply knowledge gained from primary research.
  • Contribute to the formulation of policies on behalf of the company (4P), which will optimize its goals.
  • As an executive, to know how the value (Value) of economic entities is formed and to operate based on the needs of consumers and the provision of utility to them, through the products and services offered by the company.
  • Contribute, in the context of healthy competition and respect for people and the environment, to the formulation of tactics and strategies by the company, which will form the basis of their competitiveness and survival at national and international level.
  • Finally, with the acquired knowledge, he will be able to support the efforts of mainly media companies for extroversion through the use of modern Marketing methods and tools.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Working independently.
  • Team work.
  • Decision making.
  • Working in an interdisciplinary environment.
  • Production of free, creative and inductive thinking.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Necessity and objectives of Marketing, Evolution of Marketing, the 4Ps and customer-consumer product relationships.
  2. Market and Consumer, types of markets, market analysis and Marketing strategic importance, Marketing information support systems.
  3. Market segmentation, Cluster Analysis, unidimensional and multidimensional segmentation strategies.
  4. Consumer behavior, consumer behavior models, product purchase motivations, purchase decision making.
  5. Forms and strategies of consumer satisfaction, Relations with consumers, CRM, BSC, Controlling, Quality Monitoring.
  6. Consumer protection, consumer rights, market-consumer research, primary and secondary research.
  7. Product Policy, Product Life Cycle and Strategic Mkg, SWOT Analysis, Policy Planning. Strategic planning and production, product policy, Product differentiation, Marketing-Mix, New product development.
  8. Sales network, types of distribution networks, product distribution methods, Marketing Plan configuration.
  9. Prices and pricing policy in goods, pricing strategies, pricing policy influencing factors.
  10. Price determination decisions depending on market conditions, competition, price bundles, price differentiation, types of pricing policy.
  11. Prices and pricing policy in services, Price strategies in services, supporting price formation mechanisms, Cost Center, Profit Center.
  12. Promotion and communication, Mkg designs and communication policy, Advertising and sales promotion.
  13. Marketing of services, peculiarities of Mkg of services, division of services and their effects on Mkg, Strategies of Marketing of services.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • In the classroom, face to face.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Basic software (windows, word, power point, the web, etc.).
  • Support of learning process through the electronic platform / e-class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Lectures26
Practice Works13
Assignement (Essay writing)20
Independent Study66
Total125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Written final exams (60%) that may include:

  • Judgemental questions
  • Short answer questions
  • Composite questions

In each question, corresponding evaluation points are specified.
Optional assignment (Essay writing and presentation) corresponds to 40% of the final grade.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαντζάρης Γιάννης, Σύγχρονο Marketing Αγαθών και Υπηρεσιών, Εκδ. Λογισμός, Θες/νίκη 2017.
  2. Sandhusen R., Marketing, Κλειδάριθμος, Αθήνα.
  3. ΤΣΑΚΛΑΓΚΑΝΟΣ Α. ΑΓΓΕΛΟΣ, ΤΣΑΚΛΑΓΚΑΝΟΥ ΑΓΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥ,Η Βασικές αρχές του Marketing, ISBN 978-960-602-221-0, Εκδόσεις Αφοί Κυριακίδη ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΕ, 2018.
  4. Armstrong Gary,Kotler Philip, Εισαγωγή στο Marketing, ISBN 978-960-458-204-4, Εκδόσεις Επίκεντρο Α.Ε., 2009.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Journal of Marketing.
  • European Journal of Marketing.
  • Journal of Marketing Theory and Practice.