ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Corporate Social Responsibility

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ School of Economics and Business Administration
ΤΜΗΜΑ Department of Economic Sciences
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Undergraduate
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 851 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8th
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Corporate Social Responsibility
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Lectures and Practice Works 3 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Special Background
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Greek
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=971

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Social responsibility of financial entities, is a dynamic and constantly improving scientific field of research with great importance and weight in business practice. It is par excellence the subject of the branch of economic sciences (as an independent field of research now) where such issues are approached and analyzed and knowledge and formation of good practices are offered, as supplies for the economist of the future. In this course, the basic issues of shaping balanced relationships between the interested parties of an economic entity (Shareholders and Stakeholders) are studied. Also,  how through this dynamic and competitive relationship balances of relationships will be formed (economic entities – society – environment). The observance and respect of CSR principles on the part of economic  entities, is now a pool of drawing comparative competitive advantages for businesses, since in this way they gain the trust of employees, consumers and society while always respecting the environment.

After successful completion of the course, students will be able to:

  • Understand the basic concerns of socially responsible business operationy, ethical behavior and rationality in decision-making.
  • Appreciate and respect the importance of ethics in business tactics and political activity.
  • Be familiar with the ethical problems of business action, but also with the discipline of business ethics, as a historical phenomenon that emerged with the gigantism of corporations.
  • Appreciate the parameters of various complex problems related to business decisions or that arise in the workplace, and respond with a sense of responsibility to them.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Independent work.
  • Team work.
  • Decision making.
  • Working in an international environment.
  • Production of free, creative and inductive thinking.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. CSR as a competitive advantage. The business as a responsible agent of action in a globalized environment. Structures – mechanisms of creation – origin and acquisition – of comparative competitive advantages: Market-based-View, Resources-based-View, Shareholder Value Concept, Stakeholder Value Concept.
  2. Conceptual approach of Corporate Social Responsibility and its main factors. Identification, description, Form of interested parties. Stakeholder Management and the necessity of orientation to it. Analysis and evaluation of the various Stakeholders.
  3. Stakeholder relationship and CSR. Stakeholder and Business sustainability. Classic vs Sustainable business development. CSR communication and its future strategies.
  4. Corporate Social Responsibility in the EU and the world. Corporate Social Responsibility in Greece.
  5. CSR Models: M. Friedman, Davis Keith, E. Freeman, A.B. Carroll etc. CSR and sustainable development.
  6. UN’s goals for sustainable development. CSR policies for the natural environment. Circular economy. CSR and business values.
  7. Sponsoring, Sponsorships, Charities, Volunteering as an expression of social responsibility.
  8. Corporate Governance – Corporate Citizenship: Concept, Definitions, Objectives. Accountability and Social Accountability in Businesses, Organizations and Universities.
  9. Ethical Dimension of CSR. Ethical rules and dilemmas in Management, Marketing, Logistics, etc. Codes of Ethics and Ethics: Code of Ethics, Code of Conduct, Compliance, Best Practice.
  10. Environmental management and quality assurance systems in CSR. CSR Quality Standards (ISO 26000, ISO 14001, ISO 9001, EMAS, etc.). CSR and forms of its communication.
  11. CSR and Social Media. CSR in the field of Journalism. Information and Misinformation in new media. Fake News.
  12. Journalistic ethics and codes of conduct: Corporate Social Responsibility Indicators, Corporate Responsibility Index, etc.
  13. CSR and climate crisis: The future of CSR actions: The learning business. Economic development and climate crisis issues.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • In the classroom, face to face.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Basic software (windows, word, power point, the web, etc.).
  • Support of learning process through the electronic platform / e-class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Lectures26
Practice works13
Assignment (Essay writing)20
Independent Study91
Total150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Written final exams (60%) that may include:

  • Judgemental questions.
  • Short answer questions.
  • Application exercises.
  • True/false and multiple choice questions.
  • Composite theoratical questions.

In each question, corresponding evaluation points are specified.
Optional assignment (Essay writing and presentation) corresponds to 40% of the final grade.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Μαντζάρης Γιάννης, Κοινωνική Ευθύνη Επιχειρήσεων και Οργανισμών: Μια στρατηγική προσέγγιση, Εκδόσεις Λογισμός, Θεσσαλονίκη 2022, ISBN 9786188496729.
  2. Blowfield Michael, Murray Alan, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, ISBN: 9789925588237, Εκδότης  Broken Hill Publishers Ltd, 2021.
  3. Haski-Leventhal Debbie, Κωνσταντίνος Μανασάκης, Γεώργιος Θερίου (επιμέλεια), Στρατηγική Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Έκδοση: 1η, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 2018.
  4. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΣΠΡΙΔΗΣ, ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ – Η ΟΨΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ, Διαθέτης (Εκδότης): Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα – Αποθετήριο Κάλλιπος, Έκδοση: 1/2016.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Corporate Social Responsibility (JCSR), Springer Verlag.
  2. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Wiley Online Library.
  3. Business Ethics: A European Review.